فناوری اطلاعات,,,,الکترونیک


   وبلاگ تخصصي الكترونيك و فناوري اطلاعات
موضوعات مطالب
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 102
بازدید دیروز : 56
بازدید هفته : 561
بازدید ماه : 561
بازدید کل : 14137
تعداد مطالب : 187
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1


طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره وبلاگ

به وبلاگ الكتروIT خوش آمدید
لينك دوستان
» قالب وبلاگ

» فال حافظ

» قالب های نازترین

» جوک و اس ام اس

» جدید ترین سایت عکس

» زیباترین سایت ایرانی

» نازترین عکسهای ایرانی

» بهترین سرویس وبلاگ دهی

دنیای بازی های جدید
وب سایت رسمی فرهاد مجیدی
HMFun.loxblog.com
kharide sharj hamrahe aval
دانلود بازی های کامپیوتری
فناوری اطلاعات
انجمن مهندسین برق و الکترونیک آمریکا
پرسه های شیشه ای
همگام سازی شکری
سایت اطلاع رسانی کنفرانس ها
سایت آموزش مجازی مدارس امریکا
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
دانشگاه تهران
روزنامه جام جم
هفته نامه عصر ارتباط
جدول زیبای مندلیف با جزئیات بیشتر
علم روز دنیا
اخبار IT
اخبار فناوري اطلاعات
آموزش زبان انگليسي
واژه نامه c.p.h
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
بانک کد های طراحی سایت+ابزار فلش+دانلود نرم افزار
ترجه آنلاين متون
انجمن رباتيك
مرجع برنامه نويسي
دانلود مقالات رايگان
فني لرن
آموزش آنلاين زبان هاي خارجي
دانلود رايگان كتاب
دانلود نرم افزار
وبلاگ تخصصي برق
عنوان لینک
دنياي الكترونيك
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان الكترو IT و آدرس subphonix.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» کاربرد سرویس VPN چیست ؟

کاربرد سرویس VPN چیست ؟

VPN های مدرن عموما” از تکنولوژیهائی مانند IPSec و مبتنی بر روشهائی نظیر RSA با طول کلیدهای بالای ۱۰۲۴ بیت استفاده میکنند و میزان اعتبار بر مبانی گواهی های دیجیتال CA های داخلی و محرمانه یا CA های عمومی و قابل اعتماد ارائه سنجیده میشه . کمپانیهای بزرگ ، شرکتها و موسسات و ادارات دولتی و خصوصی تو سراسر دنیا بدون استفاده از VPN ها عملا” حیات دیجیتال ندارند . آفیسهای راه دور ، به اشتراک گذاری منابع و دسترسی به بانکهای اطلاعاتی و نرم افزارهای خصوصی ، فقط در سایهء VPN ممکن هستند . این مساله نه ربطی به SSH داره و نه اصولا” قابل مقایسه است . SSH یک Secure Shell است و نه بیشتر . ارتباط محرمانه با سایر شبکه ها ، دسترسی به IP Phone های داخل سازمانی ، اتصال به بانک اطلاعاتی و کار از راه دور با نرم افزارهای مربوطه و غیره فقط تو حیطهء VPN قابل طرح هستند .



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شبكه VPNچيست؟

شبکه های خصوصی مجازی
در طی ده سال گذشته دنيا دستخوش تحولات فراوانی در عرصه ارتباطات بوده است . اغلب سازمانها و موسسات ارائه دهنده کالا و خدمات که در گذشته بسيار محدود و منطقه ای مسائل را دنبال و در صدد ارائه راهکارهای مربوطه بودند ، امروزه بيش از گذشته نيازمند تفکر در محدوده جهانی برای ارائه خدمات و کالای توليده شده را دارند. به عبارت ديگر تفکرات منطقه ای و محلی حاکم بر فعاليت های تجاری جای خود را به تفکرات جهانی و سراسری داده اند. امروزه با سازمانهای زيادی برخورد می نمائيم که در سطح يک کشور دارای دفاتر فعال و حتی در سطح دنيا دارای دفاتر متفاوتی می باشند . تمام سازمانهای فوق قبل از هر چيز بدنبال يک اصل بسيار مهم می باشند : يک روش سريع ، ايمن و قابل اعتماد بمنظور برقراری ارتباط با دفاتر و نمايندگی در اقصی نقاط يک کشور و يا در سطح دنيا اکثر سازمانها و موسسات بمنظور ايجاد يک شبکه WAN از خطوط اختصاصی (Leased Line) استفاده می نمايند.خطوط فوق دارای انواع متفاوتی می باشند. ISDN ( با سرعت 128 کيلوبيت در ثانيه )، ( OC3 Optical Carrier-3) ( با سرعت 155 مگابيت در ثانيه ) دامنه وسيع خطوط اختصاصی را نشان می دهد. يک شبکه WAN دارای مزايای عمده ای نسبت به يک شبکه عمومی نظير اينترنت از بعد امنيت وکارآئی است . پشتيانی و نگهداری يک شبکه WAN در عمل و زمانيکه از خطوط اختصاصی استفاده می گردد ، مستلزم صرف هزينه بالائی است .

همزمان با عموميت يافتن اينترنت ، اغلب سازمانها و موسسات ضرورت توسعه شبکه اختصاصی خود را بدرستی احساس کردند. در ابتدا شبکه های اينترانت مطرح گرديدند.اين نوع شبکه بصورت کاملا" اختصاصی بوده و کارمندان يک سازمان با استفاده از رمز عبور تعريف شده ، قادر به ورود به شبکه و استفاده از منابع موجود می باشند. اخيرا" ، تعداد زيادی از موسسات و سازمانها با توجه به مطرح شدن خواسته های جديد ( کارمندان از راه دور ، ادارات از راه دور )، اقدام به ايجاد شبکه های اختصاصی مجازی VPN)Virtual Private Network) نموده اند.

يک VPN ، شبکه ای اختصاصی بوده که از يک شبکه عمومی ( عموما" اينترنت ) ، برای ارتباط با سايت های از راه دور و ارتباط کاربران بايکديگر، استفاده می نمايد. اين نوع شبکه ها در عوض استفاده از خطوط واقعی نظير : خطوط Leased ، از يک ارتباط مجازی بکمک اينترنت برای شبکه اختصاصی بمنظور ارتباط به سايت ها استفاده می کند.

عناصر تشکيل دهنده يک VPN

دو نوع عمده شبکه های VPN وجود دارد :

● دستيابی از راه دور (Remote-Access) . به اين نوع از شبکه ها VPDN)Virtual private dial-up network)، نيز گفته می شود.در شبکه های فوق از مدل ارتباطی User-To-Lan ( ارتباط کاربر به يک شبکه محلی ) استفاده می گردد. سازمانهائی که از مدل فوق استفاده می نمايند ، بدنبال ايجاد تسهيلات لازم برای ارتباط پرسنل ( عموما" کاربران از راه دور و در هر مکانی می توانند حضور داشته باشند ) به شبکه سازمان می باشند. سازمانهائی که تمايل به برپاسازی يک شبکه بزرگ " دستيابی از راه دور " می باشند ، می بايست از امکانات يک مرکز ارائه دهنده خدمات اينترنت جهانی ESP)Enterprise service provider) استفاده نمايند. سرويس دهنده ESP ، بمنظور نصب و پيکربندی VPN ، يک NAS)Network access server) را پيکربندی و نرم افزاری را در اختيار کاربران از راه دور بمنظور ارتباط با سايت قرار خواهد داد. کاربران در ادامه با برقراری ارتباط قادر به دستيابی به NAS و استفاده از نرم افزار مربوطه بمنظور دستيابی به شبکه سازمان خود خواهند بود.

● سايت به سايت (Site-to-Site) . در مدل فوق يک سازمان با توجه به سياست های موجود ، قادر به اتصال چندين سايت ثابت از طريق يک شبکه عمومی نظير اينترنت است . شبکه های VPN که از روش فوق استفاده می نمايند ، دارای گونه های خاصی در اين زمينه می باشند:

▪ مبتنی بر اينترانت . در صورتيکه سازمانی دارای يک و يا بيش از يک محل ( راه دور) بوده و تمايل به الحاق آنها در يک شبکه اختصاصی باشد ، می توان يک اينترانت VPN را بمنظور برقرای ارتباط هر يک از شبکه های محلی با يکديگر ايجاد نمود.

▪ مبتنی بر اکسترانت . در موارديکه سازمانی در تعامل اطلاعاتی بسيار نزديک با سازمان ديگر باشد ، می توان يک اکسترانت VPN را بمنظور ارتباط شبکه های محلی هر يک از سازمانها ايجاد کرد. در چنين حالتی سازمانهای متعدد قادر به فعاليت در يک محيط اشتراکی خواهند بود.

استفاده از VPN برای يک سازمان دارای مزايای متعددی نظير : گسترش محدوه جغرافيائی ارتباطی ، بهبود وضعيت امنيت ، کاهش هزينه های عملياتی در مقايسه با روش های سنتی WAN ، کاهش زمان ارسال و حمل اطلاعات برای کاربران از راه دور ، بهبود بهره وری ، توپولوژی آسان ،... است . در يکه شبکه VPN به عوامل متفاوتی نظير : امنيت ، اعتمادپذيری ، مديريت شبکه و سياست ها نياز خواهد بود.

شبکه های LAN جزاير اطلاعاتی

فرض نمائيد در جزيره ای در اقيانوسی بزرگ ، زندگی می کنيد. هزاران جزيره در اطراف جزيره شما وجود دارد. برخی از جزاير نزديک و برخی ديگر دارای مسافت طولانی با جزيره شما می باشند. متداولترين روش بمنظور مسافرت به جزيره ديگر ، استفاده از يک کشتی مسافربری است . مسافرت با کشتی مسافربری ، بمنزله عدم وجود امنيت است . در اين راستا هر کاری را که شما انجام دهيد ، توسط ساير مسافرين قابل مشاهده خواهد بود. فرض کنيد هر يک از جزاير مورد نظر به مشابه يک شبکه محلی (LAN) و اقيانوس مانند اينترنت باشند. مسافرت با يک کشتی مسافربری مشابه برقراری ارتباط با يک سرويس دهنده وب و يا ساير دستگاههای موجود در اينترنت است . شما دارای هيچگونه کنترلی بر روی کابل ها و روترهای موجود در اينترنت نمی باشيد. ( مشابه عدم کنترل شما بعنوان مسافر کشتی مسافربری بر روی ساير مسافرين حاضر در کشتی ) .در صورتيکه تمايل به ارتباط بين دو شبکه اختصاصی از طريق منابع عمومی وجود داشته باشد ، اولين مسئله ای که با چالش های جدی برخورد خواهد کرد ، امنيت خواهد بود. فرض کنيد ، جزيره شما قصد ايجاد يک پل ارتباطی با جزيره مورد نظر را داشته باشد .مسير ايجاد شده يک روش ايمن ، ساده و مستقيم برای مسافرت ساکنين جزيره شما به جزيره ديگر را فراهم می آورد. همانطور که حدس زده ايد ، ايجاد و نگهداری يک پل ارتباطی بين دو جزيره مستلزم صرف هزينه های بالائی خواهد بود.( حتی اگر جزاير در مجاورت يکديگر باشند ) . با توجه به ضرورت و حساسيت مربوط به داشتن يک مسير ايمن و مطمئن ، تصميم به ايجاد پل ارتباطی بين دو جزيره گرفته شده است . در صورتيکه جزيره شما قصد ايجاد يک پل ارتباطی با جزيره ديگر را داشته باشد که در مسافت بسيار طولانی نسبت به جزيره شما واقع است ، هزينه های مربوط بمراتب بيشتر خواهد بود. وضعيت فوق ، نظير استفاده از يک اختصاصی Leased است . ماهيت پل های ارتباطی ( خطوط اختصاصی ) از اقيانوس ( اينترنت ) متفاوت بوده و کماکن قادر به ارتباط جزاير( شبکه های LAN) خواهند بود. سازمانها و موسسات متعددی از رويکرد فوق ( استفاده از خطوط اختصاصی) استفاده می نمايند. مهمترين عامل در اين زمينه وجود امنيت و اطمينان برای برقراری ارتباط هر يک سازمانهای مورد نظر با يکديگر است . در صورتيکه مسافت ادارات و يا شعب يک سازمان از يکديگر بسيار دور باشد ، هزينه مربوط به برقرای ارتباط نيز افزايش خواهد يافت .

با توجه به موارد گفته شده ، چه ضرورتی بمنظور استفاده از VPN وجود داشته و VPN تامين کننده ، کداميک از اهداف و خواسته های مورد نظر است ؟ با توجه به مقايسه انجام شده در مثال فرضی ، می توان گفت که با استفاده از VPN به هريک از ساکنين جزيره يک زيردريائی داده می شود. زيردريائی فوق دارای خصايص متفاوت نظير :

دارای سرعت بالا است .

هدايت آن ساده است .

قادر به استتار( مخفی نمودن) شما از ساير زيردريا ئيها و کشتی ها است .

قابل اعتماد است .

پس از تامين اولين زيردريائی ، افزودن امکانات جانبی و حتی يک زيردريائی ديگرمقرون به صرفه خواهد بود

در مدل فوق ، با وجود ترافيک در اقيانوس ، هر يک از ساکنين دو جزيره قادر به تردد در طول مسير در زمان دلخواه خود با رعايت مسايل ايمنی می باشند. مثال فوق دقيقا" بيانگر تحوه عملکرد VPN است . هر يک از کاربران از راه دور شبکه قادربه برقراری ارتباطی امن و مطمئن با استفاده از يک محيط انتقال عمومی ( نظير اينترنت ) با شبکه محلی (LAN) موجود در سازمان خود خواهند بود. توسعه يک VPN ( افزايش تعداد کاربران از راه دور و يا افزايش مکان های مورد نظر ) بمراتب آسانتر از شبکه هائی است که از خطوط اختصاصی استفاده می نمايند. قابليت توسعه فراگير از مهمتزين ويژگی های يک VPN نسبت به خطوط اختصاصی است .

امنيت VPN

شبکه های VPN بمنظور تامين امنيت (داده ها و ارتباطات) از روش های متعددی استفاده می نمايند :

● فايروال . فايروال يک ديواره مجازی بين شبکه اختصای يک سازمان و اينترنت ايجاد می نمايد. با استفاده از فايروال می توان عمليات متفاوتی را در جهت اعمال سياست های امنيتی يک سازمان انجام داد. ايجاد محدوديت در تعداد پورت ها فعال ، ايجاد محدوديت در رابطه به پروتکل های خاص ، ايجاد محدوديت در نوع بسته های اطلاعاتی و ... نمونه هائی از عملياتی است که می توان با استفاده از يک فايروال انجام داد.

● رمزنگاری . فرآيندی است که با استفاده از آن کامپيوتر مبداء اطلاعاتی رمزشده را برای کامپيوتر ديگر ارسال می نمايد. ساير کامپيوترها ی مجاز قادر به رمزگشائی اطلاعات ارسالی خواهند بود. بدين ترتيب پس از ارسال اطلاعات توسط فرستنده ، دريافت کنندگان، قبل از استفاده از اطلاعات می بايست اقدام به رمزگشائی اطلاعات ارسال شده نمايند. سيستم های رمزنگاری در کامپيوتر به دو گروه عمده تقسيم می گردد :

رمزنگاری کليد متقارن

رمزنگاری کليد عمومی

در رمز نگاری " کليد متقارن " هر يک از کامپيوترها دارای يک کليد Secret ( کد ) بوده که با استفاده از آن قادر به رمزنگاری يک بسته اطلاعاتی قبل از ارسال در شبکه برای کامپيوتر ديگر می باشند. در روش فوق می بايست در ابتدا نسبت به کامپيوترهائی که قصد برقراری و ارسال اطلاعات برای يکديگر را دارند ، آگاهی کامل وجود داشته باشد. هر يک از کامپيوترهای شرکت کننده در مبادله اطلاعاتی می بايست دارای کليد رمز مشابه بمنظور رمزگشائی اطلاعات باشند. بمنظور رمزنگاری اطلاعات ارسالی نيز از کليد فوق استفاده خواهد شد. فرض کنيد قصد ارسال يک پيام رمز شده برای يکی از دوستان خود را داشته باشيد. بدين منظور از يک الگوريتم خاص برای رمزنگاری استفاده می شود .در الگوريتم فوق هر حرف به دوحرف بعد از خود تبديل می گردد.(حرف A به حرف C ، حرف B به حرف D ) .پس از رمزنمودن پيام و ارسال آن ، می بايست دريافت کننده پيام به اين حقيقت واقف باشد که برای رمزگشائی پيام لرسال شده ، هر حرف به دو حرق قبل از خود می باطست تبديل گردد. در چنين حالتی می باطست به دوست امين خود ، واقعيت فوق ( کليد رمز ) گفته شود. در صورتيکه پيام فوق توسط افراد ديگری دريافت گردد ، بدليل عدم آگاهی از کليد ، آنان قادر به رمزگشائی و استفاده از پيام ارسال شده نخواهند بود.

در رمزنگاری عمومی از ترکيب يک کليد خصوصی و يک کليد عمومی استفاده می شود. کليد خصوصی صرفا" برای کامپيوتر شما ( ارسال کننده) قابل شناسائی و استفاده است . کليد عمومی توسط کامپيوتر شما در اختيار تمام کامپيوترهای ديگر که قصد ارتباط با آن را داشته باشند ، گذاشته می شود. بمنظور رمزگشائی يک پيام رمز شده ، يک کامپيوتر می بايست با استفاده از کليد عمومی ( ارائه شده توسط کامپيوتر ارسال کننده ) ، کليد خصوصی مربوط به خود اقدام به رمزگشائی پيام ارسالی نمايد . يکی از متداولترين ابزار "رمزنگاری کليد عمومی" ، روشی با نام PGP)Pretty Good Privacy) است . با استفاده از روش فوق می توان اقدام به رمزنگاری اطلاعات دلخواه خود نمود.



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 28 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ساخت باریکترین و سبکترین نوت بوک دنیا توسط اپل

 

نسل جدید رایانه های ۱۵ اینچی که از آن با عنوان باریکترین رایانه‌ها یاد می‌کنند با صفحه نمایش رتینا رونمایی شد.
رکت اپل نسل جدید رایانه های خود را با عنوان مک بوک ۱۵ اینچی رونمایی کرده که دارای صفحه نمایش رتینا است که زوایای دید را بهبود می بخشد، درخشندگی را کاهش می دهد و دارای وضوح تصویر ۲۸۸۰×۱۸۰۰ است که این میزان چهاربرابر بیشتر از مک بوک قبلی است.
آخرین نمونه از مک بوکها همچنین در کنار این صفحه نمایش جدید با انتخابهای جدید عملکردی همراه شده که در میان آن می توان به کارت گرافیکی آن پردازشگر، حافظه ۷۶۸ گیگابایتی و رم ۱۶ گیگابایتی آن اشاره کرد.

 

این مک بوک با وجود صفحه نمایش ریتا به نوت بوکی با بهترین وضوح تصویر تبدیل شده است. این صفحه نمایش دارای تصویر ۵ میلیون پیکسلی و زاویه دید ۱۷۸ درجه ای کاهش ۷۵ درصدی انعکاس و افزایش کنتراست ۲۹ درصدی نسبت به سایر مدلهایی که تاکنون ارائه شده است.
این رایانه همچنین سبکترین و باریکترین رایانه ای است که طراحی آن آلومینیومی است و وزن آن به ۲٫۰۲ کیلوگرم می رسد و ضخامت آن ۱٫۸ سانتیمتر است.
در رابطه با وضعیت ارتباط این رایانه چند تغییر قابل توجه نیز وجود دارد که در میان آن می توان به حذف پورت FireWire 800 و جایگزینی آن با یک پورت HDMI جدید و دو پورت یو اس بی نسخه ۳ و یک اسلات کارت SDXC اشاره کرد.

وزن مک بوک اپل با صفحه نمایش ۱۵ اینچی ریتا ۲٫۰۲ کیلوگرم اعلام شده است. نوت بوک مک بوک اپل با ۸ گیگا بایت رم و حافظه ۲۵۶ و پردازشگر ۲٫۳ گیگاهرتز با قیمت ۲ هزار و ۱۹۹ دلار و مک بوک ۵۱۲ گیگابات حافظه و پردازشگر ۲٫۶ گیگا هرتز با قیمت ۲ هزار و ۷۹۹ دلار عرضه می شود.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» نكات امنيتي درباره اكانت هاي جي ميل


داشتن یک رمزعبور قوی در حفظ اطلاعات شما کمک زیادی می‌کند اما علاوه بر این باید چند کار دیگر انجام دهید تا خیالتان از بابت امنیت اکانت جی‌میلتان راحت شود :
۱. حتما از ایمیل‌تان خارج شوید. بخصوص هنگامی که با استفاده از یک کامپیوتر عمومی به جی‌میل وارد می‌شوید (مثلا در کافی‌نت یا سایت دانشگاه) حتما پس از تمام شدن کارتان از صندوق ایمیل خود خارج شوید (Sign out). کار سختی نیست،فقط بر روی لینک Sign out در گوشه بالا و راست صفحه ایمیلتان کلیک کنید. اگر می‌خواهید خیالتان راحت‌تر شود حتما پس از این کار cache ، کوکی‌ها و تاریخچه (history) مرورگرتان را هم پاک کنید.سپس مرورگر را بصورت کامل ببندید.در کامپیوتر خانگی‌تان اگر لازم است بصورت مداوم از آن دور شوید می‌توانید آن را با استفاده از یک اسکرین‌سیور رمزدار محافظت کنید تا کسی بدون اجازه و در غیاب شما به اطلاعات صندوق پستی‌تان دسترسی نداشته باشد.

۲. مراقب ارسال اطلاعات حساس و محرمانه از طریق ایمیل باشید. هنگامی که شما یک ایمیل را فرستادید دیگر هیچ کنترلی در مورد اطلاعاتی که در آن ایمیل ارسال کرده‌اید ندارید.این به معنی آن است که اگر گیرندگان ایمیل بخواهند می‌توانند آن را برای کسان دیگری بفرستند یا اطلاعات بعضا محرمانه شما را در محیط عمومی منتشر کنند.حتی اگر به این افراد اعتماد هم داشته‌باشید باز هم ممکن است بخاطر سهل‌انگاری آنها ایمیلشان هک شود یا یک ویروس این اطلاعات را بدزدد. اطلاعات حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری ، رمزهای عبور و اطلاعات حساسی از این دست به هیچ وجه نباید از طریق ایمیل و به هیچ‌کس دیگر منتقل شوند. گوگل هیچگاه به شما ایمیل نمی‌زند تا از شما رمزعبورتان را بخواهد پس هرگز فریب این حقه هکرها را نخورید !

۳. فعال کردن حالت استفاده از پروتکل HTTPS. هر زمان که شما یک صفحه وب را مشاهده می‌کنید ، کامپیوتر شما نیاز به ارسال و دریافت اطلاعات به شبکه اینترنت دارد.HTTPS اطلاعاتی را که بین کامپیوتر و اینترنت منتقل می‌شود را بصورت رمز درمیاورد تا شناسایی محتوای آنها در این بین غیرممکن باشد.جی‌میل برای لاگین کاربران خود از این پروتکل استفاده می‌کند اما شما می‌توانید صندوق پست الکترونیکی خود را نیز با استفاده از این پروتکل مرور کنید.استفاده از https ، باعث کندتر شدن فعالیت شما در جی‌میل می‌شود اما اگر بخواهید می‌توانید با کلیک بر روی Settings و انتخاب Always use HTTPS در زبانه General جی‌میل را وادار کنید همیشه از این پروتکل برای ارتباط با شما استفاده کند.

۴. مراقب فایل‌های ضمیمه مشکوک باشید. برای محافظت شما از ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب دیگر جی‌میل تمام اتچمنت‌ها را هنگامی که ایمیل به صندوق شما می‌رسد اسکن می‌کند.عملیات اسکن یکبار دیگر هنگامی که ایمیل مذکور را باز می‌کنید تکرار می‌شود.فایل‌های ضمیمه‌ای که شما هم می فرستید توسط آنتی‌ویروس آنلاین گوگل کنترل می‌گردد.اما جی‌میل می‌گوید باز هم مراقب فایل‌های ضمیمه باشید و هر فایلی را که انتظار دریافتش را ندارید باز نکنید، حتی اگر از طرف دوست شما باشد.قبل از اینکه فایل ضمیمه ایمیل را باز کنید از فرستنده بپرسید که چه چیزی را برای شما فرستاده است و وقتی از بی‌خطر بودنش مطمئن شدید نسبت به بازکردن آن اقدام کنید.

۵. اطلاعات مربوط به بازیابی حساب کاربری خودتان را به روز نگه دارید. اطلاعات بازیابی اکانت به شما کمک می‌کند تا به حسابتان دسترسی پیدا کنید حتی اگر رمز عبور آن را فراموش کرده باشید یا یک نفر با دسترسی به حساب کاربری شما آن را تغییر داده باشد.در حال حاضر گوگل به سه روش می‌تواند به شمایی که رمزتان را فراموش کرده‌اید کمک کند.استفاده از آدرس ایمیل ثانوی، که با تعیین این ایمیل گوگل در هنگام فراموشی رمز توسط شما یک لینک برای ریست کردن رمز به این آدرس می‌فرستد.استفاده از SMS که البته در همه کشورهای جهان (حتی افغانستان) فعال است بجز ایران ! و روش سوم هم استفاده از پرسش و پاسخ امنیتی که در این روش باید سوالی را تعیین کنید که جواب دادنش برای شما آسان و برای دیگران غیرممکن باشد



نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سيستم خنك كنندگي ترانسفورماتور

اصولا در ترانسهای قدرت در اثر القای متقابل سیم پچها ، تولید گرما و حرارت می شود كه بسته به بار اعمالی به ترانس این گرما میتواند حتی منجر به آسیب دیدن سیم پیچ ها  شود . یكی از اجزای اصلی در خنك شدن ترانس ها روغن ترانس است كه با توجه به ویسكوزیته آن و مدت زمان بهره برداری از ترانس میتواند نقش مهمی در خنك شدن ترانس داشته باشد . در ترانسهای با كار كرد بالا تر بدلیل رسوبات روغن و ناخالصی های موجود در آن میزان خنك شوندگی ترانس كمتر خواهد شد.عموما در ترانس ها با قدرت بالا ، از رادیاتورها استفاده میشود كه در ترانسهای با قدرت 500 كیلو ولت آمپر به بالا تنها از پره های خنك شونده و در ترانسهای 1000 كیلو ولت آمپر به بالا از رادیاتورهایی كه روغن  در آن به جریان می افتد استفاده می شود. در ترانسفورماتورهای با توان بالا و ولتاژ بالا از سیستمهایی چون فن های كنترل شونده و پمپ ها جهت خنك كردن ترانس استفاده میشود كه به هر یك اشاره خواهیم كرد .

در ترانسهای قدرت با توان بالا از دتكتورهای دما استفاده میشود تا دمای روغن و سیم پیچ ترانس را تحت مراقبت داشته باشند . ترمومترهای روغن و سیم پیچ ، خود نیز دارای جزئیات زیادی هستند كه انشاالله در مقالات بعدی به آن می پردازیم. این ترمومترها سنسورهای حرارتی دارند كه دمای ترانس را تشخیص داده و با رسیدن به نقاط بحرانی فرمان به وصل مدارات خنك كننده و اگر باز هم جواب گو نباشد به رله های حفاظتی فرمان صادر می كنند تا نسبت به قطع ترانس از بار اقدام شود تا از صدمات احتمالی جلوگیری بعمل آید . میزان دمای ترانس قدرت در میزان جریان دهی آن موثر است یعنی با زیاد شدن دمای سیم پیچ ها تلفات زیاد شده و از ترانس بار كمتری را میتوان اخذ نمود . لذا سیستم خنك كنندگی ترانس در فصول گرم سال بسیار حائذ اهمیت می باشد.

ظرفیتی كه برای ترانسفورماتورهای قدرت ذكر میشود با لحاظ در مدار بودن سیستم خنك كنندگی لحاظ می گردد مثلا شاهدیم كه بروی پلاك یك ترانس ، ظرفیت به این شكل بیان شده است:  22500- 30000 KVA .  كه با در مدار بودن سیستم خنك كنندگی     حد اكثر تا 30 مگا ولت آمپر ظرفیت ترانس خواهد بود . مشاهده میشود كه با بكار آمدن سیستم خنك كنندگی میتوان تا 30% بیشتر از معمول از ترانس بار كشید . سیستمهای مختلفی در بكار گیری خنك شوندگی ترانس كاربرد دارد كه آن هم بسته به موقعیت محل نصب ترانس و ارتفاع و میزان بار آن خواهد بود .

در ترانسفورماتورهای قدرت باید دقت نمود كه رادیاتورها بدقت نصب شده باشند و شیرهای پروانه ای آنها هم در قسمت بالا و هم در قسمت پائین باز شده باشند و پیچ چفت كننده آنها محكم شده تا بر اثر گردش روغن و فشار روغن شیر ها خود بخود بسته نشوند. عمل خنك كنندگی روغن در رادیاتورها صورت می گیرد .  لذا شكل رادیاتورها وترتیب آنها در میزان خنك كنندگی موثر است . بطور معمول رادیاتورها را خیلی ظخیم نمی سازند بنابراین در نصب باید دقت نمود تا آسیب نبینند .رنگ رادیاتور ها هم دارای اهمیت است كه امروزه بیشتراز رنگ های روشن استفاده میشود . با گرم شدن روغن و حركت آن به سمت بالای ترانس قدرت ، روغن به رادیاتورها وارد شده و پس از، از دست دادن حرارت به پائین رادیاتور منتقل شده و مجدداً وارد ترانس میشود . این روند ادامه خواهد داشت تا دمای ترانس به حد نرمال برسد . در مواقعی بعلت بار زیاد ترانسفورماتور و لزوم سریعتر خنك شدن روغن ترانس ، از پمپهای گردش روغن استفاده میشود كه با بكار گیری آنها روغن را وارد رادیاتور كرده و سریعتر خنك میشوند . خنك شدن رادیاتورها هم میتواند توسط گردش طبیعی هوا باشد و هم اینكه هوا را نیز به داخل رادیاتورها دمیده ( توسط فن ها ) تا سریعتر خنك شوند و در مواقعی هم از هر دو سیستم ( پمپ و فن ) استفاده میشود . در ترانسهای داخل محفظه های بسته ( پستهای زیر زمینی ) از سیستم های گردش آب نیز برای خنك كردن روغن استفاده میشود كه توسط رادیاتورهای مخصوص آب را از كنار روغن عبور داده و روغن را خنك می كنند . نوع سیستم خنك كنندگی را بروی پلاك ترانسها ذكر میكنند كه عموما بصورت حروف اختصاری بیان میشود كه به آن خواهیم پرداخت :

www.kochacksaraei.blogfa.com

الف :  سیستمONAN   ( Oil Natural-Air Natural ) :

در این سیستم ، هوا به طور طبیعی با سطح خارجی رادیاتورها بر خورد می كند و رادیاتورها به طور طبیعی با هوا خنک        می شوند. همچنین گردش روغن در ترانسفورماتور نیز به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ یعنی روغن گرم بالا می رود و روغن سرد ، جای آن را می گیرد .این نوع سیستم خنک کنندگی مختص ترانسفورماتورهای با قدرت کم است ؛ زیرا با افزایش قدرت ترانسفورماتور ، حرارت سیم پیچ ها زیاد می شود و روغن باید با سرعت بیشتری در تماس با هوای بیرون قرار گیرد و عمل خنک کنندگی با سرعت بیشتری انجام شود .

 

ب : سیستم ONAF ( Oil Natural-Air Force ) :

در این سیستم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به طور طبیعی صورت می گیرد ؛ ولی فن های نصب شده روی بدنه رادیاتورها ، سرعت تماس هوای خارج با بدنه رادیاتور را افزایش می دهد . لذا روغن سریعتر خنک می شود و طبعاً می توان توان ترانسفورماتور را بالا برد . دمیدن هوا توسط فن ها می تواند به طور مداوم یا با فاصله تناوبی انجام شود ؛ بدین صورت که عملکرد فن می تواند تابعی از درجه حرارت روغن داخل ترانسفورماتور باشد و هنگامی که دمای روغن از حد معینی افزایش یافت ، فن ها به طور خودکار وارد مدار می شوند . البته هنگامی که درجه حرارت محیط خیلی بالا باشد ، ترانسفورماتور می تواند بدون سیستم فن و با خنک شدن طبیعی ، تقریباً تا دو سوم  توان نامی خود کار کند و در صورتی که بخواهیم با توان نامی کار کند ، باید فن ها شروع به کار کنند .این نوع سیستم خنک کنندگی به طور وسیعی در ترانسفورماتورهای قدرت با توان بین 30 تا 60 مگا ولت آمپر مورد استفاده قرار می گیرد .

 

ج : سیستم OFAF ( Oil Force – Air Force  ) :

در این سیستم ، گردش روغن در داخل ترانسفورماتور به کمک پمپ ها ، سرعت داده می شود تا انتقال حرارت با سرعت بیشتری انجام گیرد. فن های هوا نیز بدنه رادیاتورها را در تماس بیشتری با هوا قرار می دهند تا روغن را سریعتر خنک کنند. در این سیستم با توجه به سرعت بسیار بالای خنک کنندگی سیم پیچ ها، می توان قدرت نامی ترانسفورماتور را به مقدار قابل توجهی افزایش داد

د : سیستم OFWF  ( Oil Force – Water Force ) :

در این سیستم ، ابتدا روغن توسط پمپ از بالای ترانسفورماتور وارد رادیاتور می شود تا پس از عبور از آن ، از پایین رادیاتور وارد ترانسفورماتور گردد . در رادیاتور ، آب خنک کنندگی هم توسط پمپ در خلاف مسیر روغن در رادیاتور عبور می کند که باعث کاهش دمای روغن می شود .

ه : سیستم ODWF (Oil Directed – Water Force ) :

در ترانسفورماتورهای با قدرت های بسیار بالا ، به منظور کاهش هرچه بیشتر دمای سیم   پیچ ها و هسته باید روغن را توسط پمپ ها ، با فشار و جهت مناسب از قسمت تحتانی تانک ترانسفورماتور به داخل سیم پیچ ها و هسته هدایت نمود . همچنین مشابه روش قبل ، با استفاده از رادیاتور و چرخش روغن در داخل آن و به واسطه تماس غیر مستقیم با آب خنک کنندگی ، دمای روغن به مقدار مورد نظر کاهش می یابد كه البته از این سیستم  امروزه كمتر استفاده میشود .

اهمیت سیستم خنك كنندگی همانطور كه بیان شد افزایش 20 تا 30 درصدی قدرت ترانس است كه در زمان پیك بار بسیار قابل اهمیت است و از اضمحلال روغن ترانس و فرسایش آن در اثر حرارت زیاد هسته و سیم پیچ جلوگیری خواهد نمود و از قطعی های ناخواسته و ضرر های مالی ناشی از قطع برق پیشگیری میشود .




نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» PWM چیست؟؟؟؟؟

    • PWM چیست
    • قطعات مورد نیاز برای حالتی که از مسفت استفاده می کنید
      • نقشه مدار به همراه توضیحات
    • قطعات مورد نیاز برای حالتیکه از ترانزیستور استفاده می کنید
      • نقشه مدار به همرا توضیحات
    • همچنین ببینید
    •    در این مدرا با کنترل سرعت موتور DC به صورت ساده آشنا می شوید.
       

      آن می باشد.به طور مثال اگر یک موتوری که بتواند ولتاژ 12 ولت را تحمل کند به تغذیه 12 ولت متصل کنید و سپس ولتاژ تغذیه آنرا تا مقدار 6 ولت پایین بیاورید.سرعت چرخش آن نصف حالتی خواهد بود.،که شما به آن ولتاژ 12 ولت را می دادید.در حالت PWM کنترل موتور به صورت دستی انجام نمی شود.در این حالت شما موتور را به صورت دستی کنترل نمی کنید.بلکه این میانگین ولتاژ های فرستاده شده توسط مدار درایور موتور است که سرعت موتور را کم و زیاد می کند.
      هنگامیکه یک فیلم را مشاهد می کنیددر واقع شاهد هزاران عکس ثابت هستید.، که با یک فرکانس بالا آنرا مشاهده می کنید.سرعت پخش شدن عکس ها آنقدر زیاد است که مغز شما فواصل زمانی بین پخش شدن و عدم پخش شدن را نمی تواند تشخیص دهد.
      در واقع مغز شما میانگین این عکس ها را مشاهده می کند.در کنترل PWM نیز همین وضعیت وجود دارد.آنقد سرعت روشن و خاموش شدن زیاد است.که شما متوجه آن نمی شوید.هر چه فرکانس کاری بالاتر باشد.موتور سریعتر روشن و خاموش می شود.و در واقع میانگین،چیزی که شما مشاهده می کنید سرعت بیشتر موتور و زمانیکه فرکانس پایین باشد.فواصل زمانی روشن و خاموش شدن موتور کمتر می شود که شما میانگین آنرا با سرعت کمتر موتور مشاهده خواهید کرد.در واقع مانند یک فیلم شما نیز میانگین روشن و خاموش شدن را می بینید.در این حالت مغز شما سرعت این روشن و خاموش را به صورت سرعت کم و زیاد مشاهد خواهید کرد.در زیر دو نمونه عملی و ساده یک مدار کنترل دور موتور با استفاده از پهنای پالس را مشاهده می کنید.

      قطعات مورد نیاز برای حالتی که از مسفت استفاده می کنید

      1. 1 عدد آی سی 4093
      2. 1 عدد پتانسیومتر 100 کیلو اهم
      3. 1 عدد خازن 103
      4. 1 عدد مقاومت 1 کیلو اهم
      5. 2 عدد دیود 1N4148
      6. 1 عدد دیود 1N4007
      7. 1 عدد ترانزیستور اثر میدان (مسفت)BUZ80
      8. 1 عدد موتور DC با رنج دلخواه 5 تا 18 ولت
      9. برد بورد یا برد مسی سوراخدار
      10. سیم تلفنی در صورت استفاده از برد بورد

      نقشه مدار به همراه توضیحات

      قبل از هر چیز .،دیود موجود در مسفت یک دیو داخلی است.،آنرا به عنوان یک المان مجزا در نظر نگیرید.
      آی سی 4093 دارای 4 عدد گیت NAND با ورودی هایی است .،که به صورت اشمیت تریگر عمل می کند.ورودی های آن هم می توانند ولتاز های مثبت و هم ولتاژ های منفی باشند.و میزان ولتاژ های ورودی آن دارای محدوده بیشتری از لحاظ حداقل و حداکثر نسبت به 4011 می باشد.
      برای تجسم بهتر عملکرد مدار در کنار نقشه مدار، ساختمان داخلی آی سی 4093 را نیز مشاهده می کنید.همانطور که در نقشه مشاهده می کنید تمامی ورودی های آی سی 4093 بجز پایه های 2 و 1 به یکدیگر متصل شده اند.و تمامی این ورودی ها به پایه خروجی 3 که نتیجه ورودی 1 و 2 آی سی 4093 است.به صورت مشترک وصل شده اند.
      مقاومت 1 کیلو اهم به همرا پتانسیومتر 100 کیلو اهم و خازن 103 کار تولید پالس را در اولین گیت آی سی 4093 به عهده دارد.این گیت با توجه به سیم بندی مدار گیت های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
      با پیچاندن پتانسیومتر نیز می توانید سرعت موتور را کم یا زیاد کنید.در واقع با پیچاندن پتانسیومتر مدار RC را که از حاصلضرب مقاومت 1 کیلو اهم به همراه پتانسیومتر 100 کیلو اهم در خازن10 نانو فاراد ایجادمی شود.،را کم و زیاد می کنید.با پیچاندن پتانسیومتر تا انتهای یک سمت سرعت موتور حداکثر و با پیچاندن پتانسیومتر تا انتهای سمت دیگر سرعت آن حداقل می شود تا اینکه به صفر می رسد.البته با وجود مقاومت 1 کیلو اهم در مدار حتی اگر با پیچاندن پتانسیو متر مقاومت ایجاد شده را به صفر برسانید.مقاومتی که در پایه 2 موجود است به مقدار حداقل یک کیلواهم خواهد رسید.مقدار فرکانس پالس مربعی ایجاد شده در پایه 1و 2 از حاصلضرب مجموع مقاومت یک کیلو اهم و پتانسیومتر 100 کیلو اهم در خازن 10 نانو فاراد بدست می اید که این حاصلضرب را در دو حالت برای شما حساب می کنم.البته حالت های زیادی در اثر پیچاندن پتانسیومتر و تغییر مقاومت کل مجموع بدست می آید.که شما نیز به راحتی می توانید این حالت ها را محاسبه کنید.
      حالتی را در نظر بگیرید.که پتانسیومتر مقاومت 100 کیلو اهم را داشته باشد.در این حالت مجموع دو مقاومت 101 کیلو اهم می شود.که حاصلضرب مقاومت 101 کیلو اهمی در خازن 10 نانو فارادی معادل 10 به توان،منفی 3 می شود.برای بدست آوردن فرکانس بایست این حاصلضرب را برعکس کنید که نتیجه معادل یک کیلو هرتز خواهد شد.در حالتی که پتانسیومتر مقدار 0 را داشته باشد.فرکانس کاری مدار از حاصلضرب،مقاومت 1 کیلو اهم در خازن 10 نانو فاراد بدست می آید.که این مقدار معادل 100 کیلو هرتز می شود.به یاد داشته باشید.که کیلو معادل 1000 و نانو معادل 10 به توان،منفی 9 می باشد.
      با تعویض جای دیود های متصل به پایه های پتانسیومتر می توانید جهت حداکثر و حداقل شدن سرعت را با انتهای پتانسیومتر تنظیم کنید.یعنی اینکه در چه سمت که پتانسیومتر را می پیچانید سرعت زیاد یا کم شود.این دیودها همچنین مکان ورود پالس های مثبت و منفی از پایه 3 نیز می باشند.
      تمامی خروجی های 4 ، 10 و 11 از آی سی 4093 به یکدیگر مشترک شده.و به گیت مسفت BUZ80 متصل می شوند.زمانیکه در مسفت ولتاژ در گیت از ولتاژ آستانه هدایت که در اینجا Vth نام دارد بیشتر شود.جریانی از سورس به سمت درین خواهیم داشت.
      (در واقع در این وضعیت مسفت روشن می شود.در ترانزیستورهای اثر میدان مسفت درین دارای قطبیت مثبت و سورس دارای قطبیت منفی است.به طوریکه اگر ولتمتر در اختیار داشته باشد.می توانید این پایه های را حتی اگر به اطلاعات مربوط به پایه های ترانزیستورهای اثر میدان دسترسی نداشته باشید براحتی پیدا کنید.ولتمتر را در حالت تست دیود قرار دهید.در ترانزیستورهای اثر میدان این درین است که به سورس راه می دهد.و سورس به درین راه نمی دهد.اگر به این مسفت و سمت نوشته های روی آن نیز دقت کنید.اولین پایه از سمت چپ گیت ،دومین پایه درین و پایه سوم سورس خواهد بود.)
      همانطور که در نقشه مشاهده می کنید.،یک سمت موتور به صورت مستقیم به مثبت ولتاژ متصل است.بنابراین موتور برای حرکت احتیاج به زمین دارد.که این زمین،توسط سورس مسفت بر روی درین و از آنجا بر روی یک سمت موتور ایجاد می شود.
      در واقع موتور برای حرکت احتیاج به اختلاف پتانسیل دارد.که این اختلاف پتانسیل توسط آی سی 4093 به همراه مسفت BUZ80 در موتور ایجاد می شود.ایجاد این زمین در یک سمت موتور بستگی به فرکانس ایجاد شده در پایه های 1و 2 متاثر از خازن و مقاومت خواهد داشت.که این مسئله را نیز به راحتی با قرار دادن مقادیر متفاوتی از خازن و مقاومت براحتی می توانید تجربه کنید.
      در مسفت مقدار جریان ایجاد شده با توجه به رابطه ای که در آن نیز حاکم است به سطح ولتاژ ورودی در گیت کاملا وابسته است.هر چه قدر این ولتاژ بیشتر باشد.شدت جریان ایجاد شده نیز بیشتر خواهد بود.در این وضعیت اگر ولتمتر در اختیار داشته باشد.،و یک سر سیم آنرا به زمین این مدار و سر دیگر آنرا به پایه گیت مسفت متصل کنید.مشاهده می کنید که با پیچاندن پتانسیومتر سطح ولتاژ در این پایه ممکن است.،کم یا زیاد شود.در سمتی که پتانسیومتر را می پیچانید.و میزان ولتاژ دیده شده در ولتمتر شروع به افزایش می کند.،در این وضعیت موتور نیزسرعتش زیاد می شود..همین مطلب را نیز به صورت برعکس می توانید تجربه کنید.در این حالت سرعت موتور رو به کاهش می رود.
      برای افزایش جریان، پایه های خروجی 4،10 و 11 با یکدیگر مشترک شده اند.تا برای تقویت جریان به گیت مسفت احتیاجی به تقویت کننده ای مثل ترانزیستور ها نباشد.
      در مسفت ها با توجه به کم بودن مقاومت Rds تلفات حرارتی کمتری را نسبت به ترانزیستورهای BJT خواهیم داشت.

      img/daneshnameh_up/4/4b/4093project1.gif

      img/daneshnameh_up/b/b0/4093300.jpg



























      قطعات مورد نیاز برای حالتیکه از ترانزیستور استفاده می کنید

      1. 1عدد آی سی 4093
      2. 1عدد پتانسیومتر 50 کیلو اهم
      3. 1عدد مقاومت 1 کیلو اهم
      4. 1عدد مقاومت 100 اهم
      5. 2عدد ترانزیستورC1815
      6. 2عدد دیود 1N4148
      7. 1عدد دیود 1N4007
      8. 1 عدد خازن 100 نانو فاراد
      9. 1 عدد موتور DC بسته به نیاز 5 تا 12 ولت
      10. 1 عدد خازن 100 میکرو فاراد
      11. 1 عدد خازن 10 نانو فاراد

      نقشه مدار به همرا توضیحات

      در این نقشه مانند حالت قبل کار تولید پالس را مقاومت های یک کیلو و پتانسیومتر صد کیلو اهم و خازن 10 نانو فاراد به عهده دارند.پایه 3 نیز مانند حالت قبل به پایه های ورودی 5 و 6 گیت دوم NAND از آی سی 4093 متصل می باشد.و خروجی 4 آی سی 4093 با یک مقاومت 100اهم،به بیس ترانزیستور C1815 متصل است.در این مدار به جای مسفت از ترانزیستورهای BJT استفاده شده است.در این حالت نیز مانند حالت قبل یک سر موتور به مثبت ولتاژ متصل است.وجهت حرکت موتور احتیاج به زمین داریم.،که این زمین در سر دیگر موتور و از طریق دو عدد ترانزیستور موجود در مدار ایجاد می شود.ترانزیستورها همانطور که مشاهده می کنید به صورت دارلینگتون بسته می شوند.دراین حالت مقدار جریان ایجاد شده در کلکتور ترانزیستور جهت حرکت موتور بیشتر می شود.،و همچنین موتور با کو چکترین تحریک بیس ترانزیستور رو شن خواهد شد.اگر ولتمتر در اختیار داشته باشد می توانید نکات جالبی را مشاهده کنید.به طور مثال زمانیکه پتانسیومتر را در یک سمت تا انته می پیچانید.و موتور خاموش می شود.اگر ولتاژ موجود در پایه 3 آی سی 4093 را اندازه بگیرید مقدار آن نزدیک به مقدار مثبت منبع تغذیه است.اگر تغذیه شما به طور مثال 5 ولت باشد.در این حالت،پایه 3 ولتاژ 5 ولت را نشان می دهد.این پایه به پایه های 5 و 6 که هر دو، وردودی های دومین گیت NAND موجود در این آی سی هستند.مطابق نقشه اتصال دارد.بنابراین با توجه به اینکه گیت NAND تنها زمانی خروجی آن صفر می شود که هر دو ورودی آن یک باشد.در این حالت خروجی 4 مقدار صفر را دارد.وترانزیستور همچنان خاموش است.
      img/daneshnameh_up/7/73/PWMT11.jpg



 



نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ترانسفورماتور قدرت


ترانسفورماتور وسیله ای است كه انرژی الكتریكی را در یك سیستم جریان متناوب از یك مدار به مدار دیگر انتقال می دهد و می تواند ولتاژ كم را به ولتاژ زیاد وبالعكس تبدیل نماید .
برخلاف ماشینهای الكتریكی كه انرژی الكتریكی و مكانیكی را به یكدیگر تبدیل می كنند ، در ترانسفور ماتور انرژی به همان شكل الكتریكی باقیمانده و فركانس آن نیز تغییر نمیكند و فقط مقادیر ولتاژ و جریان در اولیه و ثانویه متفاوت خواهد بود . ترانسفورماتورها نه تنها به عنوان اجزاء اصلی سیستم های انتقال و پخش انرژی مطرح هستند بلكه در تغذیه مدارهای الكترونیك و كنترل ، یكسوسازی ، اندازه گیری و كوره های الكتریكی نیز نقش مهمی بر عهده دارند .
انواع ترانسفورماتورها را میتوان برحسب وظایف آنها بصورت ذیل بسته بندی كرد :
1- ترانسفورماتورهای قدرت در نیروگاهها و پستهای فشار قوی
2- ترانسهای توزیع در پستهای توزیع زمینی و هوایی ، برای پخش انرژی در سطح شهرها و كارخانه ها
3- ترانسهای قدرت برای مقاصد خاص مانند كوره های ذوب آلومینیم ، یكسوسازها و واحدهای جوشكاری
4- اتوترانسها جهت تبدیل ولتاژ با نسبت كم و راه اندازی موتورهای القایی
5- ترانسهای الترونیك
6- ترانسهای ولتاژ و جریان جهت مقاصد اندازه گیری و حفاظت
7- ترانسهای زمین برای ایجاد نقطه صفر و زمین كردن نقطه صفر
8- ترانسهای آزمایشگاه فشار قوی و ...
و از نظر ماده عایقی و ماده خنك كننده نیز ترانسفورماترها را می توان بصورت ذیل بسته بندی كرد :
1- ترانسفورماتورهای روغنی Oil immersed power Transformer
2- ترانسفورماتورهای خشك Dry type transformer 3-ترانسفورماتورهای با عایق گازی (sf6) Gas insulated transformer
سایر ترانسفورماتورها مانند ترانسفورماتورهای كوره ، ترانسفورماتورهای تغییر دهنده فاز و..
بعنوان ترانسفورماتورهای خاص قلمداد می گردند . 

ساختمان ترانسهای قدرت روغنی
قسمتهای اصلی در ساختمان ترانسفورماتورهای قدرت روغنی عبارتند از:
1- هسته یك مدار مغناطیسی
2- سیم پیچ های اولیه و ثانویه
3- تانك اصلی روغن
به جز موارد فوق اجزا دیگری نیز به منظور اندازه گیری وحفاظت به شرح زیر وجوددارند :
1- كنسرواتوریا منبع انبساط روغن
2- تب چنجر
3- ترمومترها
4- نشان دهنده های سطح روغن
5- رله بوخ هلتز
6- سوپاپ اطمینان یا لوله انفجاری / شیر فشار شكن )
7- رادیاتور یا مبدلهای حرارتی
8- پمپ و فن ها
10 – شیرهای نمونه برداری از روغن پایین و بالای تانك
11- شیرهای مربوط به پركردن و تخلیه روغن ترانس
12- مجرای تنفسی و سیلیكاژل مربوط به تانك اصلی و تب چنجر
13- تابلوی كنترل
14- تابلوی مكانیزم تب چنجر
15- چرخ ها
16- پلاك مشخصات نامی

1- هسته :
هسته ترانس یك مدار مغناطیسی خوب با حداقل فاصله هوایی و حداقل مقاومت مغناطیسی است تا فورانهای مغناطیسی براحتی از آن عبور كنند . هسته بصورت ورقه ورقه ساخته شده و ضخامت ورقه ها حدود0.3 میلیمتر و حتی كمتر است . برای كاهش تلفات فوكو ورقه ها تا حد امكان نازك ساخته می شوند و لی ضخامت آنها نباید بحدی برسد كه از نظر مكانیكی ضعیف شده و تاب بردارد .
در ترانسهای قدرت ضخامت ورقه ها معمولاً 0.3 یا 0.33 میلیمترانتخاب می شود كه این ورقه ها توسط لایه نازكی از وارنیش عایقی با یك سیم نازك عایقی ، نسبت به هم عایق می شوند .
2- سیم پیچی های ترانس
در ساختمان سیم پیچ های ترانس باید موارد متعددی در نظر گرفته شوند كه در ذیل به مهمترین آنها اشاره می نمائیم :
1- در سیم پیچ هاباید جنبه های اقتصادی كه همان مصرف مقدار مس و راندمان ترانس می باشد ، مراعات شود .
2- ساختمان سیم پیچ ها برای رژیم حرارتی كه باید در آن كار كند محاسبه شود ، زیرا در غیر این صورت عمر ترانس كاسته خواهد شد .
3- سیم پیچ ها در مقابل تنش ها و كشش های حاصل از اتصال كوتاه های ناگهانی مقاوم شوند .
4- سیم پیچ ها باید در مقابل اضافه ولتاژهای ناگهانی از نقطه نظر عایقی ، مقاومت لازم را داشته باشند .
سیم پیچ ترانس ها نسبت به هم در نوع سیم پیچ ، تعداد حلقه ها درجه و اندازه سیمها و ضخامت عایق بین حلقه ها متفوت خواهند بود . هر چه ولتاژ ترانس بالا برود ، تعداد حلقه های سیم پیچ بیشتر می شود و هر چه ظرفیت ترانس بیشتر شود ، اندازه سیم ها بزرگتر می گردد .
در ترانس با هسته ستونی ، سیم پیچها اعم از فشار قوی ، متوسط و فشار ضعیف و سیم پیچ تنظیم – بصورت استوانه متحدالمركز روی ستونهای هسته قرار می گیرند . معمولاً سیم پیچ فشار ضعیف در داخل و فشار قوی در خارج واقع می شوند و ترتیب فوق به این دلیل رعایت می شود كه عایق كاری فشار ضعیف نسبت به هسته راحت تر است .
3- تانك اصلی روغن
تانك ترانس یك ظرف مكعب یا بیضوی شكل است كه هسته و سیم پیچ های ترانس در آن قرار می گیرند و نقش یك پوشش حفاظتی را برای آنها ایفا می كند داخل این ظرف از روغن پر می شود بطوریكه هسته و سیم پیچ كاملاً در روغن فرو می روند . سطح خارجی تانك تلفات گرمایی داخل ترانس را به بیرون منتقل می كند از هر مترمربع سطح تانك حدوداً 400 الی 450 وات توان گرمایی به خارج منتقل می شود ، بطوریكه در ترانسهای كوچك ، همین سطح برای خنك كاری كافی است و به تمهیدات دیگری نظیر رادیاتور وفن نیاز نمی باشد . در ترانسهای تا KVA 50 بدنه تانك از ورق ساده فولادی به ضخامت حدوداً MM3 میلیمتر ساخته می شود ، سطح آن صاف بوده و نیازی به میله های تقویتی یا لوله های خنك كن ندارد . هر 4 وجه ترانس از یك ورق یك پارچه درست می شود و فقط در یك گوشه جوشكاری می گردد .
تانك ترانس بایستی موجب شود كه موارد مشروحه ذیل تأمین گردند :
- حفاظتی برای هسته ، سیم پیچ ، روغن و سایر متعلقات داخلی باشد .
- دارای استقامت كافی باشد كه در حین حمل و نقل و نیز در زمان اتصال كوتاه داخلی بتواند تنش های مكانیكی ایجاد شده را تحمل نماید .
- ارتعاشات و صدا در آن به حداقل برسد .
- ساختمان آن در برابر نشت روغن و یا نفوذ هوا كاملاً آب بندی باشد .
- سطوح كافی برای دفع گرمای ناشی از تلفات ترانس را تأمین كند .
- محلی برای نصب بوشینگها ، تب چنجر ، مخزن ذخیره روغن و سایر متعلقات باشد.
- از نظر ابعاد در حدی باشد كه براحتی قابل تحمل و حمل و نقل از طریق جاده یا راه آهن باشد .
- حداقل تلفات فوكو در آن ایجاد شود .
- حداقل میدان مغناطیسی در خارج از آن وجود داشته باشد .
به این ترتیب طراحی تانك ترانس به روش پیش بینی شده برای حمل و نفل آن نیز بستگی دارد .

 

براي ديدن متن كامل بر روي ادامه مطلب كليك كنيد


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ساختمان ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها را با توجه به كاربرد و خصوصيات آنها به سه دسته كوچك متوسط و بزرگ دسته بندي كرد. ساختن ترانسفورماتورهاي بزرگ و متوسط به دليل مسايل حفاظتي و عايق بندي و امكانات موجود ، كار ساده اي نيست ولي ترانسفورماتورهاي كوچك را مي توان بررسي و يا ساخت. براي ساختن ترانسفورماتورهاي كوچك ، اجزاي آن مانند ورقه آهن ، سيم و قرقره را به سادگي مي توان تهيه نمود.

اجزاي تشكيل دهنده يك ترانسفورماتور به شرح زير است؛

هسته ترانسفورماتور:

هسته ترانسفورماتور متشكل از ورقه هاي نازك است كه سطح آنها با توجه به قدرت ترانسفورماتور ها محاسبه مي شود. براي كم كردن تلفات آهني هسته ترانسفورماتور را نمي توان به طور يكپارچه ساخت. بلكه معمولا آنها را از ورقه هاي نازك فلزي كه نسبت به يكديگر عايق‌اند، مي سازند. اين ورقه ها از آهن بدون پسماند با آلياژي از سيليسيم (حداكثر 4.5 درصد) كه داراي قابليت هدايت الكتريكي و قابليت هدايت مغناطيسي زياد است ساخته مي شوند.

در اثر زياد شدن مقدار سيليسيم ، ورقه‌هاي دينام شكننده مي شود. براي عايق كردن ورقهاي ترانسفورماتور ، قبلا از يك كاغذ نازك مخصوص كه در يك سمت اين ورقه چسبانده مي شود، استفاده مي كردند اما امروزه بدين منظور در هنگام ساختن و نورد اين ورقه ها يك لايه نازك اكسيد فسفات يا سيليكات به ضخامت 2 تا 20 ميكرون به عنوان عايق در روي آنها مي مالند و با آنها روي ورقه ها را مي پوشانند. علاوه بر اين ، از لاك مخصوص نيز براي عايق كردن يك طرف ورقه ها استفاده مي شود. ورقه هاي ترانسفورماتور داراي يك لايه عايق هستند.

بنابراين ، در مواقع محاسبه سطح مقطع هسته بايد سطح آهن خالص را منظور كرد. ورقه‌هاي ترانسفورماتورها را به ضخامت هاي 0.35 و 0.5 ميلي متر و در اندازه هاي استاندارد مي سازند. بايد دقت كرد كه سطح عايق شده ى ورقه هاي ترانسفورماتور همگي در يك جهت باشند (مثلا همه به طرف بالا) علاوه بر اين تا حد امكان نبايد در داخل قرقره فضاي خالي باقي بماند. لازم به ذكر است ورقه ها با فشار داخل قرقره جاي بگيرند تا از ارتعاش و صدا كردن آنها نيز جلوگيري شود.

سيم پيچ ترانسفورماتور :

معمولا براي سيم پيچ اوليه و ثانويه ترانسفورماتور از هادي هاي مسي با عايق (روپوش) لاكي استفاده مي‌كنند. اينها با سطح مقطع گرد و اندازه‌هاي استاندارد وجود دارند و با قطر مشخص مي‌شوند. در ترانسفورماتورهاي پرقدرت از هاديهاي مسي كه به صورت تسمه هستند استفاده مي‌شوند و ابعاد اين گونه هادي‌ها نيز استاندارد است.

توضيح سيم پيچي ترانسفورماتور به اين ترتيب است كه سر سيم پيچ‌ها را به وسيله روكش عايقها از سوراخهاي قرقره خارج كرد، تا بدين ترتيب سيم ها قطع (خصوصا در سيمهاي نازك و لايه‌هاي اول) يا زخمي نشوند. علاوه بر اين بهتر است رنگ روكش‌ها نيز متفاوت باشد تا در ترانسفورماتورهاي داراي چندين سيم پيچ ، را به راحتي بتوان سر هر سيم پيچ را مشخص كرد. بعد از اتمام سيم پيچي يا تعمير سيم پيچهاي ترانسفورماتور بايد آنها را با ولتاژهاي نامي خودشان براي كنترل و كسب اطمينان از سالم بودن عايق بدنه و سيم پيچ اوليه ، بدنه و سيم پيچ ثانويه و سيم پيچ اوليه آزمايش كرد.

قرقره ترانسفورماتور:

براي حفاظ و نگهداري از سيم پيچ‌هاي ترانسفورماتور خصوصا در ترانسفورماتورهاي كوچك بايد از قرقره استفاده نمود. جنس قرقره بايد از مواد عايق باشد قرقره معمولا از كاغذ عايق سخت ، فيبرهاي استخواني يا مواد ترموپلاستيك مي سازند. قرقره هايي كه از جنس ترموپلاستيك هستند معمولا يك تكه ساخته مي شوند ولي براي ساختن قرقره هاي ديگر آنها را در چند قطعه ساخت و سپس بر روي همدگر سوار كرد. بر روي ديواره هاي قرقره بايد سوراخ يا شكافي ايجاد كرد تا سر سيم پيچ از آنها خارج شوند.

اندازه قرقره بايد با اندازه ى ورقه‌هاي ترانسفورماتور متناسب باشد و سيم پيچ نيز طوري بر روي آن پيچيده شود. كه از لبه هاي قرقره مقداري پايين تر قرار گيرد تا هنگام جا زدن ورقه‌هاي ترانسفورماتور ، لايه ى رويي سيم پيچ صدمه نبيند. اندازه قرقره هاي ترانسفورماتورها نيز استاندارد شده است اما در تمام موارد ، با توجه به نياز ، قرقره مناسب را مي توان طراحي كرد.



نويسنده : niloofar | تاريخ : چهار شنبه 24 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» بزرگترین تبلت جهان رونمایی شد

چند شرکت دیگر درنظر دارند از دستگاه های خود که با ویندوز هشت کار می کند نیز طی چند روز آینده رونمایی کنند.

جانی شیح رئیس شرکت ایسوس گفت: صفحه نمایش جداشونده " Transformer Book " بزرگترین تبلت جهان است.

 

این دستگاه شبیه یک لپ تاپ عادی است، اما دو صفحه نمایش دارد، وقتی که بسته می شود به یک تبلت تبدیل می شود. وقتی باز می شود به لپ تاپی با صفحات HD کامل در هر طرف تبدیل شده و این امکان را فراهم می کند که افرادی که در مقابل یکدیگر نشسته اند صفحه را به طور همزمان مشاهده کنند.

این دستگاه ایسوس که دارای ویندوز هشت است قرار است تاپایان سال وارد بازار شود. این درحالی است که " Transformer Book " همچنین دارای سیستم عامل اندروید نیز بوده و زمانی که دستگاه به تبلت تبدیل می شود سیستم عامل اندروید آن فعال می شود.

در کنار ایسوس سایر تولید کنندگان کامپیوتر تایوان چون ایسر و میکرو استار اینترنشنال نیز اعلام کرده اند که محصولات خود را که با ویندوز 8 کار می کند ارائه خواهند کرد.

سیستم عامل ویندوز هشت قابلیت لمسی داشته و برای تبلتها، نوت بوکها و سایر دستگاه های دستی طراحی شده است.

براساس اعلام مایکروسافت، ویندوز هشت به کاربر این امکان را می دهد که آزادانه بین میانجی کاربری لمسی و کیبورد یا موس حرکت کرده و یکی را انتخاب کند.

مایکروسافت همچنین گفته است که ده ها هزار نکته برای طراحی دوباره ویندوز 8 مدنظر قرار گرفته است. در حال حاضر پیش نمایش این سیستم عامل قابل دانلود است و مایکروسافت اعتقاد دارد که ویندوز هشت از سایر سیستم عاملها بیشتر آزمایش شده است.

انتظار می رود که این سیستم عامل از فصل پاییز به فروش برسد که این تاریخ درست سه سال پس از عرضه ویندوز هفت است.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» بمب اتم چيست؟

بمب اتمی سلاحی است كه نیروی آن از انرژی اتمی و بر اثر شكاف هسته (فیسیون ) اتمهای پلوتونیوم یا اورانیوم ایجاد می شود .

در فرآیند شكافت هسته ای ، اتمهای ناپایدار شكافته و به اتمهای سبكتر تبدیل می شوند .

نخستین بمب از این نوع ، در سال 1945 م در ایالات نیو مكزیكو در ایالات متحده آمریكا آزمایش شد . این بمب ، انفجاری با قدرت 19 كیلو تن ایجاد كرد ( یك كیلو تن برابر است با انرژی اتمی آزاد شده 190 تن ماده منفجره تی . ان . تی ) انفجار بمب اتمی موج بسیار نیرومند پرتوهای شدید نورانی ، تشعشعات نفوذ كننده اشعه گاما و نوترونها و پخش شدن مواد رادیو اكتیو را همراه دارد . انفجار بمب اتمی چندین هزار میلیارد كالری حرارت را در چند میلیونیوم ثانیه ایجاد می كند .

این دمای چند میلیون درجه ای با فشار بسیار زیاد تا فاصله 1200 متری از مركز انفجار به افراد بدون پوشش حفاظتی صدمه می زند و سبب مرگ و بیماری انسان و جانوران می شود . همچنین زمین ، هوا آب و همه چیز را به مواد رادیو اكتیو آلوده می كند .



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» كاليبره كردن مانيتور

در نمايش تصاوير به ‌صورت ديجيتال، بخصوص در عكاسي، كاليبره كردن مانيتور براي نمايش رنگ واقعي هر فايل امر مهمي است. در واقع كاليبره شدن درست مانيتور، يك الزام در صنعت چاپ به ‌شمار مي‌رود، بخصوص كه يكي از ابزارهاي لازم و حياتي براي موفقيت در اتاق تاريك ديجيتال است.

 نكات كوچكي را كه باعث مي‌شود رنگ‌هاي موجود در مانيتور به رنگ‌هاي واقعي نزديك‌تر شوند، با هم بررسي كنيم.

مانيتور و كاليبره سخت‌افزاري

مانيتور بايد در نور محيط باشد و نبايد زير نور مستقيم و قدرتمند باشد. نقاط تاريك صفحه بايد به چشم نيز تاريك برسند. براي رزولوشن تصوير، بالاترين رزولوشن را انتخاب كنيد، مگر آن كه متن خيلي كوچك به‌ نظر برسد. اگر از مانيتور LCD استفاده مي‌كنيد، راهنماي آن را بخوانيد و به‌ دنبال رزولوشن پيش‌فرض آن (Native) بگرديد و كامپيوتر را با اين رزولوشن تنظيم كنيد.

مطمئن باشيد كه مانيتور كامپيوترتان در حالت high color يا 24 بيت تنظيم شده است. در ويندوز اكس‌پي مي‌توان با كليك‌راست روي دسكتاپ و انتخاب گزينه Properties اين را متوجه شد. براي ويندوز ويستا و 7 روي صفحه دسكتاپ كليك‌راست كرده و گزينه Screen Resolution را انتخاب كنيد. اگر وضعيت نمايشي شما 16 بيت است، نمي‌توان عمليات كاليبره كردن را انجام داد. پيش از شروع حداقل 15 يا 30 دقيقه بگذاريد مانيتور كار كند تا به ‌اصطلاح گرم شود. همچنين مطمئن شويد كه بازتابش، نماد نور يا تابش آفتاب روي مانيتور وجود ندارد. اتاق نبايد خيلي تاريك باشد؛ ولي نور آمبينس محيط نبايد خيلي در نمايش دخالت كند. مرحله بعدي چاپ يك تصوير با يك پرينتر حرفه‌اي است. يك عكس در روز روشن و از شخصي كه پوستي با رنگ معمولي دارد، انتخاب و آن را با بالاترين كيفيت ممكن و بهترين كاغذ روغني پرينت كنيد. حال بگذاريد تصوير در يك جاي خشك و خنك، خشك شود. يادتان باشد آن را زير نور آفتاب قرار ندهيد. سپس كنترل‌هاي روشنايي و كنتراست مانيتور خود را باز كنيد و به نشاني زير برويد:‌

http:‌/‌‌/‌www.photofriday.com‌/‌calibrate.php

اين وب‌سايت ابزار رايگاني براي كاليبره كردن تصوير است. حالا فايلي را كه پرينت كرده‌ايد، باز كنيد و تصوير ديجيتال را درست كنار تصوير پرينت‌ شده قرار دهيد. سطوح رنگي مانيتور، روشنايي و كنتراست را با آن مقايسه كنيد تا به حداكثر وجه تشابه برسيد. اين مرحله از ماجرا كاملا زمان‌بر است، بنابراين عجله نكنيد و خوب تمام طيف‌هاي رنگي را بررسي كنيد.

براي كاليبره كردن مي‌توانيد از نرم‌افزارهايي چون QuickGamma،،Apple ColorSync يا Monica استفاده كنيد.

اگر دقت رنگ مانيتور يك امر حياتي در حرفه‌تان است، بهتر است يك كالري‌متر نيز تهيه كنيد (دستگاهي كه رنگ واقعي را از مانيتور مي‌خواند). همچنين بهتر است هر 2 يا 4 هفته يك‌بار كاليبره كنيد.

پروفايل‌هاي ICC

پروفايل‌هاي ICC راه مطمئني براي كاليبره‌ كردن به‌ شمار مي‌آيند. اين پروفايل‌ها در ‌واقع فايل‌هايي هستند كه براي هر دستگاه به‌طور خاص ساخته شده‌اند و اطلاعات كافي در مورد نحوه توليد رنگ آن دستگاه را در برمي‌گيرند. ابزارهاي كاليبره كردن مانيتور، اسكنرها، پرينترها و دوربين‌هاي ديجيتال از پروفايل‌هاي ICC استفاده مي‌كنند تا تمام اين دستگاه بتوانند به يك زبان (از نظر رنگ) با يكديگر صحبت كنند.

با كاليبره كردن نرم‌افزاري، مي‌شود چند تصوير مشابه را ديد و ايرادهايشان را برطرف كرد. پس از كاليبره كردن نهايي مانيتور، مي‌توان يك پروفايل ICC براي آن ايجاد كرد. حتي احتمال دارد بتوان با پروفايل‌هاي عمومي بهترين نتيجه را گرفت.

كاليبره كردن پرينتر

براي كاليبره كردن پرينتر بايد از يك فتومتر استفاده كرد كه براي تشخيص رنگ چاپ شده به‌كار مي‌رود. همچنين مي‌توان از طريق چارت رنگي كه شامل رنگ‌هاي مشخص CMYK مي‌شود، رنگ‌هاي تشخيص داده شده توسط فتومتر را با رنگ‌هاي چاپ شده توسط پرينتر مقايسه كرد. ايجاد يك پروفايل كاليبره براي هر تركيب ديجيتال به كاغذي، الزامي است. همچنين مي‌شود به‌ جاي فتومتر از يك اسكنر كاليبره استفاده كرد.

كاليبره كردن مانيتور، پرينتر، دوربين ديجيتال و اسكنر الزامي است. بسته به نوع حرفه شما و اين كه اهميت رنگ‌ها در حرفه‌تان چقدر باشد، عمل كاليبره كردن مي‌تواند از يك اجراي كوچك چند دقيقه‌اي به يك پروسه كاملا جدي و با هزينه بالا بدل شود.

منبع : كليك جام جم



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» دو فولدر با نام یکسان در یک مکان بسازید

حتمأ شما نیز میدانید که در داخل محیط ویندوز و در یک محیط خاص مانند دسکتاپ یا پوشه My Documents نمیتوان دو فولدر با نام یکسان ساخت. چرا که از نظر منطقی و آدرس دهی در داخل ویندوز این کار شدنی نیست. اما هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید در یک محل دو فولدر با یک نام کاملأ یکسان بسازید!

برای اینکار:
از طریق My Computer به محلی که قصد دارید دو فولدر با نام یکسان را بسازید بروید.
با راست کلیک و انتخاب New > Folder فولدر جدیدی ساخته و نام آن را به عنوان مثال

New folderبگذارید

همان طور که میبینید در این نام بین دو واژه Newو folderیک فاصله توسط Space زده شده است.
حال مجددأ فولدر جدیدی ساخته و نام آن را این بار به صورت زیر قرار دهید:
واژهNewرا تایپ کنید سپس کلید Alt را گرفته و عدد 255 را وارد کنید (از کلیدهای سمت راست کیبورد استفاده کنید) ، خواهید دید که یک فاصله تایپ خواهد شد. حالا واژه folder را وارد کنید.
با این کار شما دو فولدر با نام یکسان دارید که ظاهرأ نام یکسانی دارند اما در کاراکترهای وارد شده تفاوت باطنی وجود دارد.



نويسنده : niloofar | تاريخ : دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» نمايشگر لمسي جديد كه از فشار انگشت برق مي گيرد

نمایشگر لمسی جدیدی که از فشار انگشت برق می گیرد

 

دانشمندان کره ای با استفاده از فناوری نانو روشی را یافته اند که صفحات نمایشگرهای لمسی می توانند فشار انگشت را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.


به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، استفاده از نمایشگرهای لمسی در لپ تاپ، تلفنهای همراه هوشمند، پخش کننده های MP3 و لوح- رایانه های نسل جدید رواج گرفته است در این راستا نمایشگرهای لمسی چه از نظر طراحی و چه از نظر ادغام با عملکردهای دیگر درحال تکامل هستند.

در این میان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه "سانگ کیونکوان" با همکاری شرکت سامسونگ در حال توسعه نمایشگرهای لمسی هستند که می توانند انرژی حاصل از فشار انگشت را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.
این محققان موفق شدند روی یک غشای پلاستیکی، الکترودهای شفاف و انعطاف پذیر را چاپ کنند و این نمایشگر لمسی جدید را بسازند.
تولید انرژی الکتریکی در این نمایشگر به خاطر "اثر فیزیوالکتریک" به دست می آید در روش "اثر فیزیوالکتریک" از خاصیت ماده ای استفاده می شود که اگر تحت یک فشار مکانیکی قرار گیرد توانایی ساخت پتانسیل الکتریکی را دارد.
درحال حاضر از این اثر در کاربردهای دیگر نیز استفاده می شود که معروفترین آنها دستگاههایی است که انرژی حاصل از لرزش قدمها بر روی پیاده رو و یا حرکت خودروها بر روی خیابان را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.
براساس گزارش تکنولوژی ریویو، در نمایشگر لمسی جدید سامسونگ از نانولوله های یک ماده فیزیوالکتریک که همانند یک ساندویچ بین الکترودهای از جنس گرافن با رسانایی بالا و ورقه های پلاستیک انعطاف پذیر پوشیده است استفاده می شود.
این ترکیب می تواند فشار حاصل از لمس را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
این دانشمندان امیدوارند ظرف 4- 5 سال آینده از این نمایشگرهای لمسی جدید با قابلیت تولید انرژی در صنایع محصولات الکترونیکی مصرفی استفاده کنند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شماره گیری و ارتباط تلفنی درشبکه های ارتباط رادیویی چگونه ممکن است؟


این ویژگی به کابران یک شبکه رادیویی کمک می کند تا بتوانند به کمک رادیو های متحرک خود اعم از دستی یا خودرویی علاوه بر تماس رادیویی میان رادیوهای موجود در شبکه ، با شبکه های تلفن شهری اعم از تلفن ثابت یا تلفن همراه تماس ردایو- تلفنی برقرار نمایند. این کار به کمک یک مودم رابط خط تلفن که در ایستگاه مرکزی و به رادیوی مرکزی یا تکرار کننده آن متصل می شود انجام می گیرد. گفتنی است رادیو هایی می توانند از این قابلیت شبکه استفاده کنند که یا دارای صفحه شماره ارقام بوده و یا دارای حافظه ذخیره شده برای شماره گیری خودکار باشند

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ساخت سلول هاي خورشيدي نانو

سلول های خورشیدی با استفاده از رنگدانه های نانویی که در دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است با حمایت ستاد توسعه نانو در اداره ثبت اختراعات آمریکا مراحل ثبت را طی می کند.

سلول های خورشیدی رنگدانه ای یکی از انواع سلول های خورشیدی نانو ساختار است که بر پایه جذب نور توسط مولکول های رنگدانه و تزریق الکترون به یک ماده نیمه رسانا و یک الکترولیت عمل می کند.

مکانیزم عملکرد این سلول ها تشابه زیادی با فتوسنتز گیاهان دارد.

سلول های خورشیدی مبتنی بر نانوساختارها، زمینه ای را برای ساخت سلول های ارزان قیمت و تجهیزات کم هزینه مهیا می کند.
 
در این راستا، پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با اجرای پروژه های تحقیقاتی متعدد موفق به ساخت و تولید سلول های خورشیدی با رنگدانه های نانویی شدند.
 
این پروژه با عنوان «سلول خورشیدی رنگدانه ای با ساختار یک وجهی و بدون نیاز به زیرلایه شفاف رسانا» در اداره ثبت اختراعات آمریکا (USPTO) مراحل ثبت را با حمایت ستاد توسعه فناوری طی می کند.
 
ستاد نانو 80 درصد از کل هزینه ثبت اختراعات نانو در یک اداره ثبت اختراعات معتبر نظیر EPO و USPTO را تا سقف 100 میلیون ریال پرداخت می کند.

پرداخت ها به صورت مرحله به مرحله با تایید یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات مالکیت فکری که مراحل ثبت اختراع از طریق آنها صورت می ‌گیرد، پس از پرداخت 20 درصد توسط مخترع در هر مرحله انجام می شود.
 
علاوه بر این در صورتی که صاحبان پتنت های حمایت شده برای ثبت، موفق به تجاری سازی آن شوند، مبلغ 200 میلیون ریال از طرف ستاد توسعه نانو به عنوان حمایت تشویقی اعطا می شود



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» لامپ هاي LED

 

 

 صنعت نور به دنبال جایگزین کردن لامپ‌های فعلی با لامپ‌های ال.ای.دی کم‌مصرف با نور طبیعی‌تر است.

 نمایشگاه بین‌المللی نور،‌ محل نمایش سالانه محصولات صنعت روشنایی است که در مرکز جاویتز نیویورک برگزار می‌شود. بازدید از نمایشگاه امسال، ‌این فکر را به ذهن می‌آورد که لامپ‌های ساخته شده از دیودهای منتشرکننده نور ‌یا همان ال.ای.دی‌ها،‌ خانه‌ها و دفاتر کاری ما را پر کرده‌اند. نمایشگاه امسال پر از لامپ‌های ال.ای.دی و سایر تجهیزات مرتبط بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد تنها کاری که حالا باید دنیا انجام دهد،‌ این است که خودش را به این صنعت برساند. اغلب مردم فکر می‌کنند که ال.ای.دی‌ها چراغ‌های چشمک‌زنی هستند که درون دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌روند. با این‌که افراد کمی تاکنون اقدام به استفاده از ال.‌ای.‌دی‌ها در خانه و محل کار خود می‌کنند، استفاده از این چراغ‌های کم‌مصرف به طور افزاینده‌ای در حال افزایش است.

چارلز اف.جرابک،‌ مدیرعامل یکی از بخش‌های زیمنس با عنوان اوسرام سیلوانیا در مورد استفاده از این لامپ‌ها می‌گوید: «در ایالات متحده،‌ 78درصد مردم کاملا بی‌خبرند که ممکن است در سال 2012 / 1391 لامپ‌های سنتی به طور کامل از دور خارج شوند.» بر اساس قانون،‌ ، لامپ‌های موجود در آغاز سال 1391 باید 30 درصد کارآمدتر از لامپ‌های حبابی موجود باشند.

با وجود این‌که محصول جدید لامپ‌های فلورسانت فشرده می‌تواند این هدف را برآورده سازد،‌ اما این صنعت برای بسیاری از کاربردها به لامپ‌های ال.ای.دی روی آورده است. ‌ال.ای.دی‌ها به نسبت لامپ‌های حبابی فعلی و لامپ‌های فلورسانت فشرده، عمر بیشتری دارند و در نهایت مصرف انرژی آن‌ها نیز کم‌تر از لامپ‌های فلورسانت خواهد بود. علاوه بر این‌ها،‌ لامپ‌های ال.ای.دی را می‌توان در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخت و این مسئله به خوبی در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شده بود. برخلاف لامپ‌های فلورسانت، در ساخت ال.ای.دی‌ها از جیوه استفاده نمی‌شود. لامپ‌های ال.ای.دی در هوای سرد هم به خوبی جواب می‌دهند و در مقایسه با لامپ فلورسانت،‌ نور دلپذیرتری دارند.
تولیدکنندگان، ال.ای.دی را برای مصرف در تجهیزات روشنایی انبارهای بزرگ،‌ گاراژها و خیابان‌ها،‌ نوارهای نوری انعطاف‌پذیر و نیز به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های تزیینی هالوژنی که در دفاتر کاری و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، معرفی کرده‌اند.

نوارهای ال‌ای.دی‌ انعطاف‌پذیری که شرکت اوسرام سیلوانیا تولید کرده، ‌برای نوردهی جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ منبع نوری دیگری برای آن متناسب نیست. قرار است که اواخر سال جاری، این شرکت لامپ‌های ال.ای.دی کوچک و چندشاخه‌ای را به بازار عرضه کند که به جای 15 واتی که لامپ‌های حبابی معمولی فعلی استفاده می‌کنند، تنها با 6 وات روشن می‌شوند. این لامپ‌ها 25هزار ساعت عمر می‌کنند، در حالی‌که عمر یک لامپ حبابی تنها 1500 ساعت است. به علاوه قرار است که پاییز امسال،‌ شرکت‌های اوسرام، لایتینگ‌ساینس و فیلیپس، لامپ‌های ال.ای.دی جدیدی را به بازار عرضه کنند که کاملا شبیه لامپ‌های قدیمی 40 واتی هستند و حتی به همان اندازه نور می‌دهند، اما تنها 8 وات برق مصرف می‌کنند و از آن مهم‌تر این‌که 25هزار ساعت هم عمر می‌کنند.

بیشتر تلاش این صنعت، ‌متمرکز بر تولید ال.ای.دی‌هایی است که به اندازه یک لامپ حبابی 60 یا 75 واتی نور بدهند. کری (Cree) که یکی از پیشتازان تولید ال.ای.دی است و ‌در نمایشگاه امسال، نسخه جدیدی از ال.ای.دی سقفی را به نمایش گذاشته که با مصرف تنها 6.5 وات ، ‌می‌تواند به اندازه یک لامپ حبابی 65 واتی نور تولید کند. نمونه قدیمی این محصول که در سال گذشته عرضه شده بود، 11 وات مصرف می‌کرد.

با وجود تنوع محصولاتی که از ال.ای.دی‌ها استفاده می‌کنند، باز هم طی سال‌های آتی،‌ مردم لامپ‌های فلورسانت فشرده را ترجیح خواهند داد. دلیل این امر هم قیمت بالای لامپ‌های ال.ای.دی است. برای مثال برای لامپی که معادل یک لامپ 40 واتی نور می‌دهد،‌ باید 20 دلار بپردازید؛ تازه این مشکل هم وجود دارد که تولید نور شفاف با آن‌ها دشوار است. مایکل بی.پتراس،‌ مدیر جی.ای.لایتینگ (از بخش‌های جنرال الکتریک) در مقایسه این دو لامپ می‌گوید: « بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده (C.F.L.) همچنان رشد بالایی دارد. با این حال، شرکت ما نیمی از بودجه تحقیق و توسعه‌اش (آر اند دی) را به فناوری‌های مرتبط با ال.ای.دی اختصاص داده است.

ظهور لامپ‌های با عمر طولانی به این معناست که شرکت‌های تولیدی دیگر نباید روی درآمد لامپ‌های جایگزین حساب کنند‍‍! در طول‌ سال‌های گذشته،‌ شرکت فیلیپس با درآمد حاصل از راه‌اندازی شرکت‌های متعددی که تجهیزات نوری به منازل و محل‌های کار می‌فروختند، ‌توانست خود را از نو بسازد. این شرکت انتظار دارد که امسال فروش ال.ای.د‌ی‌هایش تنها در ایالات متحده آمریکا به 200 میلیون دلار برسد. به گفته کاج دن.داس،‌ مدیر گروه روشنایی شرکت فیلیپس در ایالات متحده،‌ فروش این شرکت در سال 2008/ 1387 حدود 120 میلیون دلار بوده است.

اما صنعت روشنایی ال.ای.دی امیدوار است که بتواند لامپ‌های بیشتری را با قیمتی بالاتر بفروشد. جرابک از اوسرام سیلوانیا می‌گوید: «‌ قرار است به جای لامپ‌های 1 دلار و 25 سنتی (1200 تومانی)،‌ سیستم‌های 10 تا 20 دلاری بفروشیم.» وی می‌افزاید که خانه‌های بزرگ امروزی بسیار بیشتر از خانه‌های 20 سال پیش به لامپ و روشنایی نیاز دارند. به اعتقاد وی، با ارتقای چشم‌گیر انرژی ال.ای.دی،‌ مردم نسخه‌های قدیمی روشنایی را با ال.ای.دی‌های این شرکت جایگزین خواهند کرد. آقای جرابک سقوط اخیر بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده کم‌قیمت را خاطرنشان می‌کند و دلیل این امر را نور غیرطبیعی و اعتبار ضعیف آن‌ها می‌داند که نارضایتی بسیاری را در بین مشتریان به دنبال داشت. وی می‌گوید:« اگر اجازه دهیم که همین اتفاق برای ال.ای.دی هم بیافتد،‌ بی‌عدالتی و عقب‌نشینی بزرگی خواهد بود.»

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تلفن همراه خود را با صحبت كردن شارژ كنيد.....

دانشمندان دانشگاه سئول موفق به طراحی ابزاری شده اند که می تواند تلفنهای همراه را به سادگی و با استفاده از صدای کاربران شارژ کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این فناوری می تواند صوت را به الکتریسیته تبدیل کند و به این شکل می توان در حین صحبت کردن با تلفن همراه، این دستگاه را شارژ کرد، هرچه زمان مکالمه طولانی تر باشد میزان شارژ تلفن همراه بیشتر خواهد شد. چنین ابداعی می تواند برای افرادی که معمولا از ضعف باتری موبایل خود شکایت دارند نعمت بزرگی به شمار رود. از این فناوری در عین حال می توان برای شارژ کردن دستگاههای پخش موسیقی و آی-پادها نیز استفاده کرد.
به گفته محققان دانشگاه سئول، همزمان با اینکه بلندگوهای موبایل سیگنالهای الکتریکی را به صوت تبدیل می کنند، روندی مخالف نیز در جریان بوده و می تواند صوت را به منبعی از انرژی الکتریکی تبدیل کند. از آنجایی که صدا جزئی جدانشدنی از زندگی انسانها است، می تواند برای تامین نیروی تجهیزات الکترونیکی روزمره منبعی قابل اطمینان به شمار رود.
در این ابداع جدید از رشته هایی از اکسید زینک استفاده شده که در میان دو الکترود قرار گرفته است. یک صفحه جاذب صوت در بالای این ساختار در مواجهه با امواج صوتی مرتعش می شود که این ارتعاش سیم اکسید زینک را منقبض و منبسط می کند. ابزارهایی که تا کنون با استفاده از این فناوری ساخته شده اند می توانند صداهایی با شدت 100 دسیبل که برابر آلودگی صوتی ترافیک شهری یا عبور یک قطار است را به جریان ملایم الکتریکی تبدیل کند.
شاید این میزان انرژی برای شارژ کردن موبایلها کافی نباشد اما مهندسان امیدوارند تغییر دادن مواد سیمهای به کار گرفته شده در این ساختار بتواند میزان تولید انرژی در فضاهایی با شدت صوت پایین تر را امکان پذیر سازد.
بر اساس گزارش دیلی میل، از دیگر نوآوری هایی که در استفاده از صوت به عنوان منبع انرژی در دست تکمیل هستند می توان به استفاده از صدای ناشی از ترافیک اتوبانها برای تقویت انرژی شبکه برق کشوری اشاره کرد. همچنین مهندسان آمریکایی در حال مطالعه بر روی ابزاری هستند که می تواند حرکات زانو در هنگام راه رفتن را به الکتریسیته تبدیل کند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سنسورهای اثر هال

سنسورهای اثر هال

اگر یک ماده هادی یا نیمه هادی که حامل جریان الکتریکی است در یک میدان مغناطیسی عمود بر جریان قرارگیرد، ولتاژی در عرض  ماده پدید می آید.

 

اساس  کار سنسورهای اثرهال

عنصرهال، سنسور میدان مغناطیسی است.

 باتوجه به ویژگیهای ولتاژ خروجی این سنسور نیازمند یک طبقه تقویت کننده و نیز جبران ساز حرارتی است.

 چنانچه از منبع تغذیه با ریپل فراوان استفاده کنیم وجود یک رگولاتور ولتاژحتمی است.

رگولاتور ولتاژ موجب میشود که جریان ثابت بماند.

  

ولتاژ هال تنها تابع شدت میدان مغناطیسی است بنابراین اگر میدان نباشد، ولتاژ هال صفر است.

اگر ولتاژ هر ترمینال اندازه گیری شود، مقداری غیر صفر به ما می دهد، (CMV). بنابرین باید از تقویت کننده دیفرانسیل استفاده کنیم.

  

ساختار یک نمونه سنسور اثر هال

 

ویژگیهای عمومی سنسورهای اثرهال

1 - حالت جامد.

2 - عمر طولانی .

3- پاسخ فرکانی بالای KHz 100.

4-ورودی و خروجی سازگار با سطح منطقی.

5-تاثیر پذیری از نویزهای مغناطیسی محیط.

6-بازه دمایی گسترده.

 

 

کاربرد سنسورهای اثر هال در صنعت

سنسورهای موقعیت تشخیص پره

این سنسور دارای یک فاصله هوایی میان آهنربا و سنسور اثرهال می باشد

و توانایی موقعیت سنجی خطی و نیز موقعیت سنجی زاوایه ای را نیز دارد

  سنسورهای ماشین های اداری.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سنسورهای اولتراسونیک

 

 سنسورهای اولتراسونیک

n      اصطلاح ما فوق صوت برای موجهای الاستیکی با فرکانس بالای 20 کیلوهرتز بکار می رود.

n      اساس کار سنسورهای صوتی برپایة ایجاد، فرستادن وسپس دریافت انعکاس امواج صوتی می باشد.

n      انعکاس بر اثر برخورد این امواج به سطح اجسام ایجاد می گردد.

  

ساختمان یک نمونه سنسور اولتراسونیک

n      اعمال ولتاژ با فرکانس بالا به سرامیک پیزوالکتریک.

n      تولید سیگنال صوتی فرکانس بالا.

 n      فرکانس امواج تولید شده، 20 کیلوهرتز تا چند مگاهرتز .

n      دامنه سیگنال ارسالی در حد چند صد ولت، دامنه اکو در حد میکرو ولت.

n       برد این سنسورها حدود چندین متر بوده وبرای ارتفاع سنجی دقیق وتعیین ضخامت و تشخیص ابعادو… استفاده می شوند.

  

انواع سنسورهای اولتراسونیک

n      1- دیفیوز Diffuse)): مد استاندارد سنسور.

n      2- رفلکس Reflex)): قرار دادن یک رفلکتور در رنج عملکرد سنسور،ایجاد موج برگشتی(اکو)،قطع سیگنال برگشتی توسط هدف، تغییر حالت سنسور.

n      3- تروبیم ((Thru-beam: شامل فرستنده وگیرنده، ورود هدف به فاصله میانی، تغییر حالت در گیرنده.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» سنسورهاي خازني

سنسورهای خازنی

سنسورهای بدون تماس و بدون کنتاکت الکتریکی .

در مقابل فلزات و اغلب غیر فلزات عمل می نمایند.

ایده اصلی ساخت، بسیار شبیه به سنسورهای القایی.

نسبت به سنسورهای القایی این مزیت را دارند که علاوه بر اجسام هادی ، اشیاء عایق را نیز حس می کنند.

 

 

ساختار سنسورهای خازنی

سنسورهای خازنی از قسمت های زیر تشکیل شده اند :

اسیلاتور

دمدولاتور

اشمیت تریگر

تقویت خروجی

 

 

اساس کار سنسورهای خازنی

اسیلاتور از دوقطعه فلزی تشکیل شده

ایجاد یک ظرفیت خازنی

نزدیک شدن قطعه با ضریب دی‌الکتریکE  به صفحه حساس

تغییر ظرفیت خازنی بین صفحات

دمودلاتور تحریک خروجی سنسور

 

کاربرد سنسورهای القایی در کنترل صنعتی

تشخیص کنترل وجود مواد در مخازن فلزی:

بین میله پروب و بدنه فلزی مخزن، ظرفیت خازنی وجود دارد هر گاه به علت وجود مواد ظرفیت خازنی افزایش یابد و از مقدار معینی فراتر رود خروجی سنسور که به صورت کنتاکت رله می باشد، فعال خواهد شد

سنجش سرعت در پالس ژنراتورها.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
»

سنسور چيست ؟

سنسور المان حس کننده ای است که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، حرارت، رطوبت، دما، و ... را به کمیتهای الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیرپیوسته (دیجیتال) تبدیل می کند. این سنسورها در انواع دستگاههای اندازه گیری، سیستمهای کنترل آنالوگ و دیجیتال مانند PLC مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد سنسورها و قابلیت اتصال آنها به دستگاههای مختلف از جمله PLC باعث شده است که سنسور بخشی از اجزای جدا نشدنی دستگاه کنترل اتوماتیک باشد. سنسورها اطلاعات مختلف از وضعیت اجزای متحرک سیستم را به واحد کنترل ارسال نموده و باعث تغییر وضعیت عملکرد دستگاهها می شوند.
سنسورهای بدون تماس
سنسورهای بدون تماس سنسورهائی هستند که با نزدیک شدن یک قطعه وجود آنرا حس کرده و فعال می شوند. این عمل به نحوی که در شکل زیر نشان داده شده است می تواند باعث جذب یک رله، کنتاکتور و یا ارسال سیگنال الکتریکی به طبقه ورودی یک سیستم گردد.
کاربرد سنسورها
1- شمارش تولید: سنسورهای القائی، خازنی و نوری
2- کنترل حرکت پارچه و ...: سنسور نوری و خازنی
3- کنترل سطح مخازن: سنسور نوری و خازنی و خازنی کنترل سطح
4- تشخیص پارگی ورق: سنسور نوری
5- کنترل انحراف پارچه: سنسور نوری و خازنی
6- کنترل تردد: سنسور نوری
7- اندازه گیری سرعت: سنسور القائی و خازنی
8- اندازه گیری فاصله قطعه: سنسور القائی آنالوگ
مزایای سنسورهای بدون تماس
سرعت سوئیچینگ زیاد: سنسورها در مقایسه با کلیدهای مکانیکی از سرعت سوئیچینگ بالائی برخوردارند، بطوریکه برخی از آنها (سنسور القائی سرعت) با سرعت سوئیچینگ تا 25KHz کار می کنند.
طول عمر زیاد: بدلیل نداشتن کنتاکت مکانیکی و عدم نفوذ آب، روغن، گرد و غبار و ... دارای طول عمر زیادی هستند.
عدم نیاز به نیرو و فشار: با توجه به عملکرد سنسور هنگام نزدیک شدن قطعه، به نیرو و فشار نیازی نیست.
قابل استفاده در محیطهای مختلف با شرایط سخت کاری: سنسورها در محیطهای با فشار زیاد، دمای بالا، اسیدی، روغنی، آب و ... قابل استفاده می باشند.
عدم ایجاد نویز در هنگام سوئیچینگ: به دلیل استفاده از نیمه هادی ها در طبقه خروجی، نویزهای مزاحم Bouncing) (Noiseایجاد نمی شود.
سنسورهای القائی
سنسورهای القائی سنسورهای بدون تماس هستند که تنها در مقابل فلزات عکس العمل نشان می دهند و می توانند فرمان مستقیم به رله ها، شیرهای برقی، سیستمهای اندازه گیری و مدارات کنترل الکتریکی *مانند: PLC *ارسال نمایند.
اساس کار و ساختمان سنسورهای القائی
ساختمان این سنسورها از چهار طبقه تشکیل می شود: اسیلاتور، دمدولاتور، اشمیت تریگر، تقویت خروجی. قسمت اساسی این سنسورها از یک اسیلاتور با فرکانس بالا تشکیل یافته که می تواند توسط قطعات فلزی تحت تاثیر قرار گیرد. این اسیلاتور باعث بوجود آمدن میدان الکترومغناطیسی در قسمت حساس سنسور می شود. نزدیک شدن یک قطعه فلزی باعث بوجود آمدن جریانهای گردابی در قطعه گردیده و این عمل سبب جذب انرژی میدان می شود و در نتیجه دامنه اسیلاتور کاهش می یابد. از آنجا که طبقه دمدلاتور، آشکارساز دامنه اسیلاتور است در نتیجه کاهش دامنه اسیلاتور توسط این قسمت به طبقه اشمیت تریگر منتقل می شود. کاهش دامنه اسیلاتور باعث فعال شدن خروجی اشمیت تریگر گردیده و این قسمت نیز به نوبه خود باعث تحریک طبقه خروجی می شود.
قطعه استاندارد: یک قطعه مربعی شکل از فولاد ST37 است که از آن بمنظور تست فاصله سوئیچینگ استفاده می شود. استاندارد IEC947-5-2 ضخامت قطعه 1mm و طول ضلع این مربع در اندازه های زیر می تواند انتخاب شود:
- به اندازه قطر سنسور
- سه برابر فاصله سوئیچینگ نامی سنسور 3*Sn
ضرایب تصحیح: فاصله سوئیچینگ با کوچکتر شدن ابعاد قطعه استاندارد و یا با بکارگیری فلز دیگری غیر از فولاد ST37 تغییر خواهد کرد. در جدول زیر ضرایب تصحیح برای فلزات مختلف نشان داده شده است.
ضریب تصحیح (KM) برای فولاد ST37 برابر 1.0
ضریب تصحیح (KM) برای نیکل برابر 0.9
ضریب تصحیح (KM) برای برنج برابر 0.5
ضریب تصحیح (KM) برای مس برابر 0.45
ضریب تصحیح (KM) برای آلومینیوم برابر 0.4
بعنوان مثال هرگاه یک سنسور در مقابل فولاد از فاصله 10mm عمل سوئیچینگ را انجام دهد، همان سنسور در مقابل مس از فاصله 4.5mm عمل خواهد کرد.
فرکانس سوئیچینگ: حداکثر تعداد قطع و وصل یک سنسور در یک ثانیه می باشد. بر حسب Hz این پارامتر طبق استاندارد DIN EN 50010 با شرایط زیر اندازه گرفته می شود:
فاصله سوئیچینگ S(Switching Distance): فاصله بین قطعه استاندارد و سطح حساس سنسور به هنگام عمل سوئیچینگ می باشد.**استاندارد EN 50010**
فاصله سوئیچینگ نامی Sn(Nominal Switching Distance): فاصله ای است که در حالت متعارف و بدون در نظر گرفتن پارامترهای متغیر از قبیل حرارت، ولتاژ تغذیه و غیره تعریف شده است.
فاصله سوئیچینگ موثر Sr (Effective Switching Distance): فاصله سوئیچینگ تحت شرایط ولتاژ نامی و حرارت 20 درجه سلسیوس می باشد. در این حالت تلرانسها و پارامترهای متغیر نیز در نظر گرفته شده اند. 0.9Sn
فاصله سوئیچینگ مفید Su (Useful Switching Distance): فاصله ای است که در محدوده حرارت و ولتاژ مجاز، عمل سوئیچینگ انجام می شود. 0.81Sn
فاصله سوئیچینگ عملیاتی Sa (Operating Switching Distance): فاصله ای است که تحت شرایط مجاز، عملکرد سنسور تضمین شده است. 0
هیسترزیس H: فاصله بین نقطه وصل شدن (هنگام نزدیک شدن قطعه به سنسور) و نقطه قطع شدن (هنگام دورشدن قطعه از سنسور) می باشد. حداکثر این مقدار 10% مقدار نامی می باشد. **استاندارد EN 60947-5-2**
قابلیت تکرارR (Repeatability): قابلیت تکرار فاصله سوئیچینگ مفید تحت ولتاژ تغذیه V و در شرایط زیر اندازه گیری می شود: حرارت محیط: 23 درجه سلسیوس؛ رطوبت محیط: 50 الی 70 درصد؛ زمان تست: 8 ساعت. (مقدار تلرانس برای این پارامتر طبق استاندارد EN 60947-5-2 حداکثر +-0.1Sr می باشد.(
پایداری حرارتی (Temperature Drift): تغییرات فاصله موثر سوئیچینگ در اثر تغییرات دما طبق استاندارد EN 60947-5-2 و در محدوده دمای 20 درجه سلسیوس زیر صفر تا 60 درجه سلسیوس بالای صفر حداکثر 10% است.
حرارت محیطTa (Ambient Temperature): محدوده حرارتی است که در آن محدوده، عملکرد سنسور تضمین شده است.
کلاس حفاظتی: IP67 (DIN 40050).
نحوه نصب سنسورهای القائی: هرگاه دو یا چند سنسور القائی در مجاورت هم و یا در مقابل هم نصب شوند، شرایط زیر باید رعایت شود:
الف) نحوه نصب سنسورهای القائی Flush: سنسورهای Flush (Shielded) سنسورهائی هستند که قسمت حساس سنسور توسط پوسته فلزی محصور شده است.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» اگر لامپ كم مصرف بشكند.......!

 


طبق این اطلاعیه اگر این لامپهای کم مصرف بشکنند میتوانند موجب بروز حوادث بسیارخطرناکی شوند…
 
 
وزارت بهداشت و سلامتی انگلستان در اطلاعیه ای جدید اخطارهایی در مورد لامپهای کم مصرف داده است. طبق این اطلاعیه اگر این لامپهای کم مصرف بشکنند میتوانند موجب بروز حوادث بسیارخطرناکی شوند.این گروه اعلام کردند که پس از شکسته شدن لامپ ها در کمتر از ۱۵ دقیقه اتاق را ترک کنید.
این نوع لامپ ها از مواد سمی همچون جیوه تشکیل شده اند که عامل بسیاری از بیماری ها از جمله:میگرن،از دست دادن تعادل،از دست دادن هوشیاری و موارد دیگری میشود.لازم به ذکر است که این ماده سمی از طریق نفس کشیدن به بدن شما وارد میشود.
به افرادی که آلرژی دارند نیز توصیه میشود از دست زدن به این مواد جدا خودداری کنند زیرا باعث برخی مریضی های پوستی میشود.
همچنین توصیه شده است که محل شکسته شدن لامپ و همچنین تکه های شکسته شده را با جاروبرقی جمع نکنید زیرا باعث پراکنده شدن این مواد در سراسر خانه شده و بقیه نقاط را نیز آلوده میکند.
این مواد باید با جارو و به آرامی جمع آوری شوند و آنها را پس از جمع آوری در کیسه ای محکم قرار دهید.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ربات مورچه ای امدادگر در تبریز طراحی و ساخته شد

سازنده این ربات روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ربات قابلیت عبور از مناطق صعب العبور را به آسانی دارد.

'علی فتحی پورآذر' افزود: در طراحی و ساخت این ربات از ساختمان و عملكرد پاهای مورچه الگو گرفته شده و دور زدن و عبور از موانع، دور زدن در جا و قابلیت دور زدن 180 درجه ای از ویژگیهای انحصاری آن است.

وی اظهار كرد: قابلیت فیلمبرداری آنلاین و انتقال آن به لب تاپ و افزایش ارتفاع ربات تا سقف 50 سانتی متر از دیگر قابلیت های ربات مورچه ای امدادگر است.

وی افزود: كوچك و كم وزن بودن این ربات امكان شناسایی، ردیابی و ارسال اطلاعات در خصوص مصدومان زلزله و یا مین یابی را فراهم كرده است.

فتحی پورآذر خاطرنشان كرد: یكهزار و 800 گرم وزن، 63 سانتیمتر طول، 35 سانتیمتر عرض و 20 سانتیمتر ارتفاع مختصات ربات مورچه ای امدادگر شش پاست.

مخترع تبریزی در خصوص منبع انرژی این ربات گفت: ربات شش پا با موتور 'سروو' 'servo motor' حركت كرده و یك باتری شش ولتی سه آمپری منبع انرژی آن است و می تواند تا یك ساعت به كار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینكه این ربات به فضاها و مكان هایی كه امكان حضور انسان وجود ندارد، می تواند وارد شود، خاطر نشان كرد: روی پاهای این مورچه رباتی، امكان نصب حسگرهای رطوبت، حرارت و رادیو اكتیو وجود دارد و می تواند میزان آنها را سنجیده و اعلام كند.

وی گفت: امكان كنترل از راه دور ربات مورچه ای امدادگر با دستگاه ویژه خود، لپ تاب و حتی اینترنت وجود دارد و می تواند اطلاعات روزمینی و زیرزمینی را در مواقع لازم به خصوص زلزله و شناسایی مصدوم ها ارسال كند .

فتحی پورآذر با اشاره به اینكه نسبت به نیاز، اندازه ربات قابل طراحی و تغییر است، اضافه كرد: امكان ارسال وسایل امدادی نیز به مصدومین توسط این ربات امدادگر وجود دارد.

وی افزود: ربات شش پا در چهار سال با 70 میلیون ریال هزینه طراحی و ساخته شده كه در صورت تولید انبوه آن هزینه ساخت آن به 15 تا 20 میلیون ریال كاهش می یابد.

ربات مورچه ای شش پا به شماره 74270 در ثبت شركتها و مالكیتهای صنعتی ایران ثبت اختراع شده است.

علی فتحی پور آذر متولد تبریز و دانشجوی كارشناسی ارشد نرم افزار كامپیوتر بوده و تاكنون 15 مقام در مسابقات مختلف كشور، دوم جهانی در مسابقات آزاد ایران را داشته و پنج اختراع در ایران به ثبت رسانده است.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
»

سيدي - کارشناس فناوري اطلاعات - در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به راه‌کاري براي بالا بردن سرعت مودم و اينترنت در رايانه گفت: با يک روش ساده مي‌توان بدون استفاده از نرم‌افزار خاصي به بالاترين توان موجود در خطوط اينترنت دست پيدا کرد و در اين روش کاربر با تغيير در MTU يا همان Maximum Transmission Unit اين کار را انجام مي‌دهد و کار اين قسمت تنظيم سرعت دريافت و ارسال Packetها يا همان بسته‌هاي اطلاعاتي است که در هنگام کار با اينترنت ما کامپيوتر ما آن‌ها را ارسال يا دريافت مي‌کند و در واقع مي‌توان اين گونه تصور کرد که سرعت اينترنت تحت کنترل MTU است.

سيدي خاطرنشان کرد: قبل از اينکه کاربر هرگونه تغييري در اين قسمت انجام دهد بايد به برخي نکات توجه ويژه‌اي داشته باشد و سعي کند خود و سيستم را با شرايط زير هماهنگ کند و يک حالت را براي خود در نظر بگيرد: اول اينکه دقيقاً نوع خطوط تماس را مشخص کند يعني کدام يک از Dialup يا DSL يا ADSL يا T1 يا ... است و در ادامه به اين نکته توجه کند که آيا فردي است که فقط در حال استفاده عادي از اينترنت است، يعني فقط اي‌ميل چک مي‌کند و از سايت‌ها بازديد مي‌کند و يا فردي است که همواره در حال دانلود نرم‌افزار و موزيک است و يا شايد هم فردي باشد که در حد ميانگين هر دو مورد را انجام مي‌دهد.

وي تاکيد کرد: در نظر گرفتن موارد بالا براي تنظيم MTU بسيار مهم است و درنهايت در بهبود سرعت اينترنت کاربر بسيار موثرند، چرا که مقدار MTU ميزان حمل و نقل اطلاعات در اينترنت را تنظيم مي‌کند و براي بالا بردن اين سرعت کاربر بايد ابتدا از طريق Run وارد قسمت Reg edit شود و کليد زير را بيابد :HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces\ID و سپس در صفحه سمت چپ يک مقدار DWORD با نام MTU ساخته و اگر کاربري شرايط ميانگين در کار با اينترنت را دارد، بهتر است به اين مقدار عدد 1500 را اختصاص دهد و البته بايد گفت که مقادير بالاتر از 1500 بايد با توجه به نوع شبکه شما تنطيم شوند، پس بنابراين کاربر بي‌دليل به آن مقدار بالاتر از 1500 ندهد چون تاثيري در روال کاري وي نخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: در همين زمينه نرم‌افزاري هم وجود دارد که به شخص کمک مي‌کند با توجه به ميزان توانايي سيستم، بهترين مقدار را براي اين قسمت پيدا کند و نام اين برنامه مفيد TZ Connection Booster است و همچنين اين برنامه را مي‌تواند از سايت www.trackzapper.com دريافت کند و بعد از نصب نوع ارتباط خود را از طريق Wizard برنامه تعيين کند و سپس برنامه بهترين مقداردهي را براي اين قسمت براي کاربر منظور مي‌کند.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» خانه اي مدرن كه همه انرژي مورد نياز خود را از انرژي خورشيد تامين مي كند

 

 

Great Barrier House خانه‌اي است بسيار مدرن که در نيوزلند ساخته شده و کليه انرژي و برق مورد نياز خود را از خورشيد تامين مي‌کند. اين خانه همه روز‌هاي سال دماي معتدل و خوبي دارد، چراکه انرژي لازم براي سيستم گرمايشي و سرمايشي خود را از انرژي خورشيد بدست مي‌آورد. در ادامه گالري تصاوير و دستگاه‌هايي که در اين خانه با انرژي خورشيدي کار مي‌کنند را مشاهده مي‌کنيد.

 

در اين خانه مدرن 9 لپ‌تاپ به طور همزمان کار کرده و انرژي خود را به راحتي تامين‌ مي‌کنند.
شومينه به کار رفته در اين خانه نيز نياز به انرژي دارد که آن را از خورشيد به‌دست مي‌آورد. البته اين شومينه بيشتر جنبه ظاهري دارد.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» پروژه استراتژی شرکت مخابرات ایران در استفاده از آخرین فناوریها عملیاتی شد

 پروژه استراتژی، ساختار و مدل عملیاتی مخابرات ایران با هدف تدوین و تعیین نیازهای اصلی برای مرحله گذار از ساختار سازمانی موجود به ساختار سازمانی مبتنی بر آخرین فناوری ها براساس مدلهای استاندارد، تعریف و عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این پروژه براساس قرارداد منعقده از خرداد ماه سال 1390 به مدت 9 ماه تعریف و طی 2 فاز توانست برای اولین بار پس از خصوصی سازی مخابرات ایران به بررسی کامل مدل عملیاتی و حاکمیتی فعلی مخابرات و عملکرد آن و محک زنی فرآیند خصوصی سازی اپراتورهای بین المللی پرداخته است که از جمله دستاوردهای آن می توان مأموریت و ارزش ها برای شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران و واحد تجاری ثابت، ساختار سازمانی مشتری محور و شرح مشاغل برای کلیه عملکردهای مجموعه در سطح یک و دو سازمانی اشاره کرد.

ساختار سازمانی پیشنهادی کاملاً مشتری محور بوده و رسیدن به شرکت مخابرات ایران واحد به عنوان یک شرکت خصوصی در سطح کشور با مدیریت در شش ناحیه برای عملکردهای شبکه ( بخش فنی )، مشتریان خانگی، بازارهای تجاری و نیز مدیریتهای عملیاتی در سطوح استانی برای تمامی حوزه های عملکردی تعیین شده است.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» روبوت سخنگویی به نام اپری پتی ApriPetit

 

به سختی می توان با روبوت ها ارتباط برقرار کرد، اما توشیبا می خواهد برای این مسئله راه چاره ای بیابد. به خاطر همین دپارتمان تحقیق و توسعه این شرکت ژاپنی روبوتی ساخته به نام اپری پتی که کوچک و زیباست و قدی به اندازه ۶ اینچ دارد. این روبوت در هنگام مکالمه می تواند بدن و چشمان خود را طوری تکان دهد که بسیار شبیه به واکنش های مکالمه واقعی خواهد بود.

اگر شما در اتاق حرکت کنید، چشمان اپری پتی به دنبال شما خواهد بود و به سوالات ساده شما در مورد حال و احوال پرسی پاسخ خواهد داد. این روبات جزئی از پروژه”روبوت های هوشمند شخصی” توشیباست. هنوز اپری پتی برای فروش عرضه نشده است اما دور نیست زمانی که پدر بزرگ ها یا مادربزرگ ها و حتی خود ما یکی از این ها را داشته باشیم.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» مایکروسافت با ویروس فلیم Flame خواهد جنگید

 

ویروس فلیم Flame را به خاطر دارید؟ همان اسلحه سایبری که در هفته های گذشته جنجال خبری بسیاری به وجود آورد و گفته می شود که به تاسیسات پالایشگاهی و نفتی ایران حمله کرده است. این ویروس اولین بار در یک کامپیوتر ویندوزی در خاورمیانه شناسایی شد. مایکروسافت در حال تلاش برای مبارزه با این تهدید جهانی است. او می خواهد بفهمد که چگونه فلیم همانند یک برنامه قانونی و بدون مشکل وارد سیستم های کامپیوتری شده و آنها را آلوده کرده است. کارشناسان بیشتر از این می ترسند که دیگر سلاح های سایبری هم از روش فلیم استفاده کرده و به سیستم های ویندوزی که بخش اعظم کامپیوتر های موجود در دنیا را تشکیل می دهند، حمله کنند.

مایک ریوی Mike Reavey یکی از مدیران ارشد بخش پاسخگویی به مسائل امنیتی در مایکروسافت از حمله هکرها از طریق همان روش نفوذ فلیم برای حملات بیشتر و شدیدتر سایبری اظهار نگرانی کرد. ریوی ادامه داد که ما تحقیقات و بررسی های خود را تا حل شدن کامل این مسئله انجام خواهیم داد. بد نیست بدانید که مایکروسافت یک پچ Patch تهیه کرده که سرعت گسترش این ویروس را تا حدودی کاهش خواهد داد.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» Willow Glass، نمایشگر فوق باریک و تاشوی آینده

 

کمپانی کورنینگ (Corning) یک سطح یا ورقه نمایشگر را ساخته که ویلو گلس (Willow Glass) نام دارد و درست به اندازه صفحه نمایشگر Gorilla Glass مستحک است و در عین حال انعطاف پذیری، روشنایی بیشتری دارد و مقرون به صرفه تر است.

کورینگ (Corning) یک سازنده آمریکایی بسیار موفق شیشه، سرامیک و از این قبیل محصولات است و تولیدات آن کاربردهای صنعتی و علمی متعددی دارند.

Willow Glass از نوعی فناوری جدید و غلتک مانند با حرارت بالا بهره می برد که بنابر ادعای Corning تاکنون نظیر آن در دنیا دیده نشده است.

نمونه هایی از این صفحه نمایش شیشه ای انعطاف پذیر به صورت آزمایشی برای مشتریان کمپانی کورنینگ ارسال شده است، اما در مورد اینکه نمونه نهایی چه زمانی در پیش چشم جهان رونمایی می شود، خبری در دست نیست.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ال سی دی یا پلاسما ؟

 

ال سی دی یا پلاسما ؟
کارت بانکی تان را برداشته و برای خرید یک تلویزیون صفحه تخت درست و حسابی به فروشگاه لوازم صوتی و تصویری می روید. بعد از ورود به فروشگاه تازه مشکل شروع می شود، حال باید بین تلویزیون های ال سی دی و پلاسما دست به انتخاب بزنید! به راستی کدامیک بهتر است و نیاز مرا برآورده می کند؟ حتی اگر بخواهیم مساله را سخت تر کنیم، باید پای تلویزیون های ال ای دی را هم به این بازی باز کنیم . اما ترجیح می دهم در جای دیگری به آن بپردازم و شما را برای خرید تلویزیون جدید ناامید نکنم.
اگر بخواهیم منصفانه به دو گروه درگیر در این ماجرا نگاه کنیم، هر یک از این استانداردها دارای مزایا و معایبی هستند که هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار گیرند و هیچ یک از آنها را نمی توان کامل و بی عیب دانست. فقط هنگام خرید باید نیازهای مان و نسبتش با جیب مان را سبک و سنگین کنیم و مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم.


تفاوت های میان تکنولوژی پلاسما و ال سی دی

صفحات پلاسما و ال سی دی ممکن است در ظاهر شبیه هم باشند، اما شکل ظاهری و میزان ضخامت را می توان پایان شباهت این دو تکنولوژی دانست. نمایشگرهای پلاسمایی همانگونه که از نامشان بر می آید ، شامل شبکه ای از سلول های کوچک حاوی پلاسمای گازی است که با ولتاژ الکتریکی مشخصی برای ایجاد تصویر تحریک می شوند. نمایشگرهای ال سی دی (liquid crystal display یا صفحه نمایش کریستال مایع) از حجم فشرده ای از کریستال مایع تشکیل شده اند که فضای بین دو صفحه شیشه ای را پر کرده. در اینجا تصاویر توسط سطوح گوناگون شارژهای الکتریکی که بر روی کریستال مایع اعمال می شود به وجود می آیند.

تلویزیون ال سی دی پاناسونیک TX-37LZD800A

آیا میان کیفیت تصویر تلویزیون های سی آر تی معمولی با تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تفاوت خاصی قابل مشاهده است؟

برای مصرف کنندگان اینکه چه اتفاقاتی در پشت پرده تولید تصویر تلویزیون می افتد اصلا اهمیتی ندارد. بلکه موضوع مهم چگونگی ایفای نقش این ابزار در نمایش بی عیب و نقص تصاویر است. از این دیدگاه هر دوی تلویزیون های پلاسما و ال سی دی تصاویر عالی و جذابی تولید می کنند. البته هنوز هم ممکن است برخی عاشقان سینمای خانگی و خوره های بازی را بیابید که معتقدند سی آر تی ها تصویر بهتری دارند. هرچند که با تولید پلاسماهای جدید و پیشرفت های کیفی ال سی دی با استفاده از تکنولوژی ال ای دی بک لایت دیگر این گونه صحبت ها کم لطفی و متعصبانه به نظر می رسند.


اما در مقام مقایسه این دو تکنولوژی افرادی که به شکل حرفه ای از سینمای خانگی استفاده می کنند، معتقدند که کیفیت پلاسما یکی دو پله بهتر از ال سی دی است و به قول معروف یک سر و گردن بالاتر است. دلیل این امر هم در اینجا است که تلویزیون های پلاسما رنگ سیاه واقعی تر و تیره تری را نسبت به ال سی دی ها نمایش می دهند و این تفاوت باعث می شود در سکانس های تاریک فیلم جزئیات و کنتراست بهتری را شاهد باشیم. ماهیت فناوری ال سی دی اینگونه است که نوری از پشت لایه های شیشه ای به آن می تابد تا تصویر تولید شود و همین امر هم باعث می شود که ال سی دی ها هیچگاه به تاریکی حقیقی دست نیابند. زیرا در تاریک ترین صحنه ها هم باز مقدار کمی نور از میان پیکسل های تصویر به بیرون نشت می کند. البته این نقیصه در نسل های جدید ال سی دی رو به بهبود است.

مزایای پلاسما نسبت به ال سی دی

علاوه بر کنتراست بهتر به دلیل قابلیت نمایش رنگ سیاه عمیق تر، تلویزیون های پلاسما نسبت به ال سی دی ها زاویه دید بهتری دارند. زاویه دید یعنی اینکه شما در چه موقعیتی از فضای ۱۸۰ درجه ای جلوی صفحه بنشینید و بدون کاهش کیفیت و یا تغییر رنگ بتوانید تصاویر را ببینید. این زاویه در ال سی دی ها مقداری کوچک تر از پلاسما است و از دو طرف تصویر چندان مناسبی را نمی توان دید. البته این زاویه روز به روز در حال باز شدن است و برخی از ال سی دی هایی که به تازگی به بازار ارائه شده اند زاویه دیدی همانند پلاسماها دارند. پلاسماها همچنین رنگ های روشن تر و شفاف تری را به نمایش می گذارند. این ایراد ال سی دی باز هم به همان نشت نور از پشت لایه کریستال مایع برمی گردد که میزان اشباع رنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.


برخی صاحب نظران هم عقیده دارند که بعضی ال سی دی ها تصاویر را کمی محو و تار نمایش می دهند، که این مورد در صحنه های پرسرعت فیلم ها و یا برنامه های ورزشی بیشتر قابل تشخیص است. البته این صحبت را بیشتر در خصوص نسل های قبلی ال سی دی می توان پذیرفت و ال سی دی های جدید چنان تغییر و تکامل معنی داری را پشت سر گذاشته اند که تفاوت های اینچنینی آنها با پلاسما بسیار ناچیز شده است. با کم شدن زمان پاسخگویی پیکسل ها (که با میلی ثانیه سنجیده می شود) چنان تصاویری در صحنه های اکشن به شما نشان داده می شود که باورش هم برای تان سخت است.

پلاسمای ۶۰ اینچ پایونیر‬ PDP-LX609A

بزرگترین مزیت تلویزیون های پلاسما نسبت به پسرعموهای ال سی دی شان قیمت ارزان تر آنها است، به خصوص که در تلویزیون های صفحه بزرگ این قیمت بیشتر محسوس و قابل لمس است. با توجه به رزولوشن و کیفیت تصویر، هنوز تلویزیون های پلاسما به راحتی پشت ال سی دی های هم قیمت شان را به خاک می مالند. در بازار بسیاری از کشورها امروزه تلویزیون های پلاسما در اندازه های ۴۲ تا ۷۰ اینچ ارائه می شوند. مثلا یک پلاسمای ۴۲ اینچ با رزولوشن 1020x768 تقریبا ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. و حتی ممکن است یک پلاسمای ۳۲ اینچ را با قیمتی زیر ۸۰۰ دلار هم پیدا کنید. اما مطمئنا برای ال سی دی های اینچنینی باید مبالغ بالاتری را بپردازید، هرچند که این تفاوت روز به روز کمتر و رقابت بیشتر می شود.

مزایای ال سی دی نسبت به پلاسما

ال سی دی ها نسبت به پلاسماهای هم اندازه شان معمولا رزولوشن تصویر بالاتری دارند، که این به معنی تعداد پیکسل بیشتر در صفحه است. ال سی دی همچنین نسبت به صفحات پلاسما برق کمتری مصرف می کند. برخی از مدل های جدید ال سی دی حتی کمتر از نصف پلاسماهای هم گروه شان مصرف انرژی دارند.

از نظر جثه هم ال سی دی ها از پلاسماهای هم اندازه شان سبک تراند و همین امر جابجایی و نصب آنها روی دیوار را راحت تر می کند. یکی از دلایل این امر استفاده از پلاستیک در ساخت صفحه محافظ بیرونی ال سی دی ها است. در صورتی که در تلویزیون پلاسما این صفحه باید از شیشه ساخته شود.
برخی خبرگان در زمینه ال سی دی هم عقیده دارند که طول عمر ال سی دی ها بسیار بیشتر از صفحات پلاسما است. البته این نظر بیشتر در خصوص نسل های اولیه پلاسما صحیح بود که پس از ۲۰ هزار ساعت کار نیمی از روشنایی اولیه شان را از دست می دادند. اما بسیاری از پلاسماهای موجود در بازار طول عمری تقریبا برابر با ال سی دی و در حد ۶۰ هزار ساعت دارند. با یک حساب ساده متوجه می شوید که این زمان یعنی اینکه شما می توانید برای ۷ سال متوالی ۲۴ ساعته از تلویزیون تان استفاده کنید.
از نظر کیفیت هم ال سی دی ها بالاخره در یکی دو سال اخیر با معرفی تکنولوژی LED Backlight تقریبا خودشان را به پلاسما رساندند. در این فناوری به جای استفاده از لامپ های فلورسنت از یک مجموعه نور ال ای دی استفاده می کنند. از نور ال ای دی هم به دو روش استفاده می شود: مستقیم و کناری. مسلما استفاده از روش مستقیم بسیار بهتر است، زیرا به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که هنگام لزوم نور بخش هایی از تصویر را خاموش کنند که این به معنی کنتراست و وضوح تصویر بیشتر است. در روش کناری هم همانگونه که از نامش پیدا است، از گروهی ال ای دی در اطراف صفحه نمایش استفاده می شود. این نور سپس با استفاده از تعدادی آینه به طور یکنواخت در تمام صفحه پخش می شود، که بسیاری از کارخانه ها هم از همین روش استفاده می کنند. امسال هم باید منتظر استفاده بیشتر از ال ای دی در صفحات نمایش و کیفیت بهتر تصاویر باشیم، اما یادمان باشد که آن را با OLED ها که یک دسته جدا در شاخه صفحات نمایش هستند اشتباه نگیریم!
ممکن است شما چیزهایی در خصوص سوختگی صفحات پلاسما شنیده باشید. چیزی که به طور معمول در صفحات ال سی دی دیده نمی شود. این سوختگی صفحه هنگامی صورت می گیرد که یک تصویر ثابت برای مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش داده شود، در نتیجه شبه آن تصویر همانند روحی سرگردان روی صفحه باقی می ماند که در اصطلاح از آن با عنوان سوختگی صفحه یاد می کنند. البته در پلاسما های امروزی این مورد کمتر به چشم می خورد که آن را باید ممنون فناوری تازه تر و امکاناتی از قبیل Screen Saver باشیم، اما به هر حال سوختگی صفحه نمایش هنوز یکی از اتفاقات دردناکی است که ممکن است برای صاحبان پلاسما به وقوع بپیوندد. خب، البته در پلاسماهای امروزی این مسئله فقط چند روز باعث دردسر در تماشای برنامه های مورد علاقه تان می شود و به مرور از بین می رود.


ال سی دی ۴۶ اینچ سونی با تکنولوژی ال ای دی بک لایت XBR45

با این تفاسیر، در حال حاضر کدام یک برای من مناسب تر است؟ ال سی دی یا پلاسما؟

اگر تصمیم دارید برای خرید یک تلویزیون صفحه بزرگ (منظورم بالای ۵۰ اینچ است) به فروشگاه مراجعه کنید، مناسب ترین انتخاب تان پلاسما خواهد بود. با انتخاب پلاسما دست شما برای خرید های گنده تر با هزینه کم کاملا باز است تا حسابی بتوانید در بین دوستان و آشنایان خودی نشان دهید! اگر چه ال سی دی رزولوشن بهتری را در اختیار شما می گذارد، اما پلاسما هنوز از لحاظ کیفیت تصویر روی سکوی بالایی ایستاده است و به شما لبخند می زند. البته نکته دیگری که در تصمیم گیری شما بین پلاسما و ال سی دی حتما باید مورد توجه قرار گیرد، وجود تیونر دیجیتال HD داخلی است. زیرا هنوز برخی تلویزیون ها فقط دارای تیونر آنالوگ هستند که با این صفحه بزرگ کیفیت چندان مناسبی را برای تماشا نخواهید داشت.

اگر قصد انتخاب تلویزیونی در اندازه کوچکتر دارید (۱۷ تا ۴۲ اینچ) تنها راهی که یک محصول خوش قیافه و خوش فرم را که با سلیقه تان جور باشد به خانه ببرید، خرید یک ال سی دی است. و باعث خوشحالی خریداران است که ال سی دی ها امروزه پایین ترین قیمت تاریخ تولید و فروش خود را دارند.
البته در خصوص نوع و محل استفاده تلویزیون هم جای بحث فراوانی است، اینکه می خواهید از آن در محیط روشن و معمولی خانه استفاده کنید یا اینکه یک محیط تاریک و سینما مانند را ترجیح می دهید؟ خرد جمعی اینگونه حکم می کند که ال سی دی به خاطر سیستم نور پشتی اش برای استفاده در روز و محیط های روشن مناسب است و پلاسما به دلیل اینکه در صفحه جلویی اش از شیشه استفاده می کند برای یک سینمای خانگی تاریک کاربردی تر خواهد بود. با این حال محصولاتی مانند پلاسماهای صفحه مات پایونیر و ال سی دی های تولید شده با تکنولوژی ال ای دی بک لایت با کیفیت تیرگی مناسب، تمام این محاسبات را به هم ریخته اند. پس بهتر است اینگونه بگوییم که برای محیط های تاریک پلاسما بهترین گزینه است و همچنین پلاسمای با پوشش مات و ضدانعکاس نور وسیله ای همه فن حریف خواهد بود.

در این میان، آیا واقعا خرید یک نمایشگر فول اچ دی 1080p عاقلانه است؟

اگر شما واقعا یک معتاد تصاویر HD هستید که سعی می کنید تا حد امکان فقط از منابع با کیفیت 1080p استفاده کنید، پس ظاهرا بهترین انتخاب شما یک ال سی دی خواهد بود. به هرحال 1080p به سرعت در حال تبدیل شدن به یک فرمت عادی و روزمره است که توسط بسیاری از ال سی دی های با رزولوشن تصویر 1920x1080 پیکسل پشتیبانی شده و قابل نمایش است. امروزه حتی ال سی دی ها و پلاسماهای ارزان قیمت هم با رزولوشن 1366x768 و 1024x768 که همان 720p است تولید می شوند. اگر آنقدر پول کنار گذاشته اید که می خواهید یک صفحه نمایش ۵۰ اینچی یا بزرگتر بخرید، دلیلی ندارد که به کیفیتی کمتر از 1080p فکر کنید.

البته محتوای خیلی کمی با کیفیت 1080p برای تماشا وجود دارد و بسیاری از شبکه های تلویزیونی هنوز این کیفیت را پشتیبانی نمی کنند و یا حتی فیلم های سینمایی بصورت دی وی دی و با کیفیتی کمتر از این حد عرضه می شوند. امروزه تنها می توان از دیسک های بلوری و ویدیوهای دانلودی HD به عنوان تنها منابع تصویری با کیفیت 1080p نام برد. اما مطمئنا در آینده ای نزدیک این داستان به لطیفه بامزه ای شباهت پیدا خواهد کرد. کدام یک از شما هنوز از نوارهای بتا مکس و حتی نوارهای VHS برای تماشای فیلم استفاده میكنند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» شارژ تلفن همراه با لباس

شارژ تلفن همراه با لباس

دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا با ابداع شيوه اي براي رسانا کردن نسوج کتاني و پلي استري و توليد پارچه هاي الکترونيکي مسيري جديد را در استفاده از لباس ها براي شارژ تجهيزات الکترونيکي مانند تلفن همراه به وجود آورده اند.

الکترونيک هاي قابل پوشيدن نمايانگر نسل جديدي از مواد در حال گسترش هستند که از عملکردهاي متنوعي برخوردارند. از جمله قابليت ارتجاع، کشش و سبک وزني که امکان استفاده از آنها را در بسياري از تکنولوژي هاي قديمي به وجود خواهد آورد.
در شيوه جديد ساخت پارچه هاي الکترونيکي از جوهرهايي که از نانوتيوب هاي کربني تک ديواره ساخته شده اند استفاده مي شود. زماني که اين جوهر بر روي نسوج پلي استري و پنبه اي قرار مي گيرد جوهر نسوج را به رشته هاي رسانايي تبديل مي کند که از توانايي بالايي در ذخيره انرژي الکتريکي برخوردار خواهند بود.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» معرفی آپ امپ (Op-Amp)





تقویت کننده های عملیاتی به اختصار آپ امپ نامیده می شو ندو به صورت مدار مجتمع در دسترس قرار می گیرند.


این تقویت کننده ها از پایداری بالایی برخوردارند.، و با اتصال ترکیب مناسبی از عناصر خارجی مثل مقاومت،خازن،دیود و غیره به آنها،می توان انواع عملیات خطی و غیر خطی را انجام داد.

از ویژگیهای اختصاصی تقویت کننده های عملیا تی ورودی تفاضلی و بهره بسیار زیاد انهاست
این المان الکترونیکی اختلاف میان ولتاژهای ورودی در پای های مثبت و منفی را در خروجی با تقویت بسیار بالایی آشکار می سازد.حتی اگر این اختلاف ولتاژ کوچک نیز باشد.،آن را به سطح قابل قبولی از ولتاژ‌ در خروجی تبدیل می کند.
Op-Amp همواره دارای دو پایه مثبت و منفی در ورودی است که این دو پایه ورودی مستلزم یک پایه در خروجی هستند.
پایه ورودی مثبت را در اصطلاح لاتین noninverting و پایه منفی را inverting می گویند.
اگر inverting > noninverting باشد.خروجی به سمت منفی VSS اشباع می شود.منظور از منفی VSS مقدار منفی ولتاژ تغذیه آی سی است. مثلا اگر ولتاژ ورودی 5 ولت باشد و ورودی پایه منفی دارای ولتاژی بزرگتر از ورودی پایه مثبت باشد.خروجی به سمت منفی 5 ولت به اشباع می رود. و برعکس اگر inverting < noninverting باشد.خروجی به سمت مثبت VSS اشباع می شود.مثلا اگر تغذیه آی سی 5 ولت باشد و ورودی پایه مثبت دارای ولتاژی بزرگتر از پایه منفی باشد خروجی به سمت مثبت 5 ولت به اشباع می رود بدون قرار دادن فیدبک از خروجی به ورودی، ماکزیمم اشباع در خروجی با کمترین اختلاف ولتاژ‌ در پایه های مثبت و منفی ورودی بوجود می آید.در این حالت مدار شما بسیار نویز پذیر است.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» آموزش ساخت PCB


روش اول:

تهيه فيبر مدار چاپي به روش چاپ ليزري:

ساختن فيبرهاي مدار چاپي با استفاده از امكاناتي كه معمول است يك كار نسبتا پر زحمت بوده و نتيجه كار نيز در اكثر موارد از كيفيت معطلوبي برخوردار نيست(مانند روش ترسيم به وسيله ماژيك و لتراست) و يا آنكه به شرايطي مانند كار در محيط تاريك ( در روش لايمنت و پوزيتيو) نياز دارد. اما با استفاده از اين روش نه تنها كيفيت نهائي فيبر بسيار بالا و شبيه به انواع صنعتي مي باشد بلكه در منزل نيز به آساني قابل انجام است.

براي اجراي اين روش به غير از كامپيوتر به وسايل زير نياز خواهيد داشت:

اتو:

اتوي مورد نياز يك اتوي معمولي ميباشد كه تقريبا در همه منازل يافت مي شود.

چاپگر ليزري:

چاپگر بايد حتما از نوع ليزري باشد ولي مارك آن تفاوتي ندارد.انجام اين طرح با چاپگرهاي جوهر افشان و سوزني امكان پذير نيست چنانچه چاپگر ليزي را در اختيار نداريد مي توانيد به يك مغازه تكثير مراجعه كنيد.

كاغذ فوتو(photo ):

كاغذي كه در چاپگرهاي جوهر افشان براي چاپ عكس بكار مي رود.اگر مي خواهيد كاغذي از نوع ديگر استفاده نمائيد بايد توجه داشته باشيد كه كاغذ مذكور جوهر را به خود جذب نكند.مثلا كاغذ گلاسه يا كاغذ هاي روغني پشت برچسب ها را نيز مي توانيد با موفقيت بكار ببريد و قيمت آن نيز دهها بار از كاغذ فوتو كمتر است.

ساير وسايل:

يك ظرف محتوي آب گرم،يك برس يا مسواك كاملا نرم.

مراحل اجرا:

ابتدا بايستي طرح مدار چاپي مورد نظر را با يك برنامه گرافيكي رسم نمائيد. برنامه هاي تخصصي فراواني در اين ارتباط وجود دارد. همچنين مي توانيد از برنامه هاي گرافيكي همه منظوره مانند فوتوشاپ استفاده كنيد.نانچه اين برنامه را در اختيار نداريد با برنامه نقاشي ويندوز نيز مي توان همان نتيجه را بوجود آورد. توجه كنيد كه دقت اپي تصوير بايد طوري انتخاب شود كه پس از چاپ اندازه و محل پدها(پايه ها) دقيقا منطبق بر اجزا باشد. براي چاپ تصوير از دقت 300 نقطه بر اينچ(dpi) يا بالاتر استفاده كنيد. در اين دقت تصويري كه 300 پيكسل طول و عرض دارد به طول و عرض 1 اينچ چاپ مي شود كه در اين حالت دقيقا يك مربع 10 پد در 10 پد از يك برد سوراخدار را مي پوشاند.

با استفاده از اين روش براحتي مي توانيد خطوط مسي را كه از بين پايه ها ي آي سي رد مي شوند را نيز با كيفيت بالائي بر روي فيبر پياده سازي كنيد.

پس از چاپ طرح بر روي كاغذ اشاره شده كاغذ را در ابعاد طرح برش دهيد و به آماده سازي فيبر بپردازيد. توجه كنيد كه سطح كاغذ را چه قبل و چه بعد از چاپ شدن لمس نكنيد.فيبر را در ابعاد طرح برش دهيد و با يك سمباده خيلي نرم سطح آنرا كاملا تميز نمائيد تا شفاف شود. بعد سطح آنرا با آب و مايع ظرفشوئي شسته و با يك پارچه تميز خشك نمائيد.

پس از اينكار فيبر را روي ميز اتو يا يك سطح صاف مقاوم گذاشته طوري كه سطح مسي آن بطرف بالا باشد. اتو را روشن كنيد تا داغ شود. درجه اتو را در بيشترين حد تنظيم كنيد. بعد از داغ شدن اتو يك برگ كاغذ سفيد معمولي روي فيبر گذاشته و اتو را روي آن قرار دهيد. حدود 1 تا 2 دقيقه صبر كنيد تا فيبر كاملا داغ شود. اگر ابعاد فيبر از اتو بزرگتر است مانند اتو كردن لباس ولي با سرعت كم اتو را حركت دهيد تا همه جاي فيبر كاملا داغ شود.

در اين مرحله به كمي سرعت عمل نياز است. اتو را كنار بگذاريد و كاغذ روي فيبر را برداريد سپس بدون اتلاف وقت كاغذي كه طرح بر آن چاپ شده را( از طرف چاپي) روي فيبر داغ بگذاريد اما مراقب باشيد انگشتتان نسوزد. سپس بلافاصله كاغذ سفيد را مانند حالت قبل روي برد و طرح قرار داده و اتو را روي آنها بگذاريد. بمدت 30 ثانيه فشار ملايمي روي اتو وارد كرده وآنرا كمي به اطراف حركت دهيد. در اين مرحله كاغذي را كه طرح روي آن چاپ شده بود به فيبر مي چسبد. پس از 30 ثانيه تا يك دقيقه اتو را از لبه آن روي كاغذ گذاشته و با فشار روي آن حركت دهيد. با لبه اتو چندين بار تمام سطح را با فشار اتو كنيد. براي جلوگيري از حركت فيبر لبه هاي كاغذ سفيدي كه روي فيبر و طرح است را بگيريد.

بعد از 3 دقيقه اتو كردن با لبه اتو كاغذ سفيد را كنار گذاشته و فيبر را بهمراه كاغذ روي آن در ظرف آب بيندازيد.مدتي ( حدود 10 تا 15 دقيقه) صبر كنيد تا كاغذ روي فيبر بخوبي خيس بخورد. سپس فيبر را از آب خارج كرده و با احتياط كاغذ خيس خورده را با انگشت از روي آن جدا كنيد. كاغذ در اين مرحله لايه لايه شده است و لايه سطحي آن براحتي كنده مي شود.

باز بگذاريد كاغذ روي فيبر در آب خيس بخورد و لايه هاي ديگر آن هم جدا شوند. در پايان اين مرحله با كشيدن انگشت يا مسواك نرم ذرات كاغذ باقي مانده(خصوصا روي سوراخ پدها و خطوط بسيار نزديك به هم) را با حركات دايره اي پاك كنيد.

اگر موارد بالا را با دقت انجام داده باشيد اكنون طرحي كه روي كاغذ بود با كيفيت خوبي به سطح مسي فيبر منتقل شده. اما اگر در قسمتهايي از خطوط بريدگي يا اشكالي مشاهده مي كنيد و يا طرح بصورت كامل منتقل نشده مي توانيد با استون فيبر را شسته و دوباره از نو شروع كنيد اما اگر اشكالات خيلي جزئي هستند مي توانيد با ماژيك ضد آب آنها را تصحيح كنيد.

 

پس از اينكار فيبر آماده اسيد كاري مي باشد.

روش دوم:

طریقه ساخت فیبر مدار چاپی بوسیله لامینت:

بهترین راه برای ساخت طرح های پیچیده و ظریف است.

لامینت ماده ای ژلاتینی و حساس به نور است که بین دو لایه طلقی شفاف نازک قرار گرفته است.

نحوه ساخت:

ابتدا طرح مدار چاپی رو توی یک برنامه گرافیکی بکشید (مثل فتوشاپ) بعد با موس یک لبه طرح رو بگیرین و با عمل کشیدن میتونید قرینه طرح مدار چاپیتون رو بدست بیارید. بعد باید طرح منفی (negative) مدارتون رو هم بسازید؛ بعدش این عکس رو با فرمت jpg توی فلاپی ذخیره کنید و برین سر کوچتون ( مغازه کامپیوتری) از فلاپی یک پرینت سیاه سفید روی کاغذ کالک ( شفاف ) بگیرید.

فیبر مسی خام مدار رو خوب بشورین و بعد برین توی حمام یا یه جایی به تاریکی حمام بعد لامینت رو از پوشش تیره رنگش خارج کنید.

نکته: دو طلق دو طرف لامینت قرار داره که یکی از این طلقها نازکتر و نرمتر از اون یکیه

این لایه رو آروم از لامینت جدا کنید و لامینت رو روی طرف مسی فیبر بچسبونید و خوب ماساژ بدبد تا هیچ حباب هوایی زیر اون باقی نمونه بعد کاغذ کالک رو روی لامینت قرار بدبن ( توجه داشته باشید که هنوز یک لایه طلق به لامینت چسبیده) و جای اون رو تنظیم کنید و یک شیشه صاف و تمیز روی کاغذ کالک بزارید تا کاغذ کالک کاملا صاف روی طلق لامینت قرار بگیره حالا فیبر رو به همراه هر چیزی که روش گذاشتین بدون اینکه تکون بخوره از حمام بیرون بیارید و اون رو زیر نور مستقیم خورشید ( بین 3 تا 6 دقیقه ) قرار بدین.

دوباره به تاریک خونه برگردید و لایه طلقی دوم را هم با ناخن از لامینت جدا کنید ( این لایه از لایه قبلی که برداشته بودید ضخیم تر و شفاف تر است). مقدار 1 قاشق غذاخوری سر پر از پودر سفید رنگ ظهور لامینت را در یک لیتر آب سرد به خوبی مخلوط کنید بعد فیبر مدار را زیر آب فراوان بخوبی بشورید و با دست روی طرح فیبر به آرامی بکشید تا لیزی حاصل از ماده ظهور از روی سطح مس پاک شود. حالا فیبر را کاملا خشک کنید و از تاریک خونه بیرون بیاورید.

فیبر را اسید کاری کنید: برای منظور پودر اسید پرکلرودوفر را با آب داغ به نسبت 1 به 2 (اسید 1 و آب 2 ) در ظرفی پهن و غیر فلزی مخلوط کنید بعد از اینکه مس های اضافی حل شد فیبر را با آب بشویید.

حال باید مواد لامینت را نیز از روی سطح خطوط مسی پاک کنید که برای اینکار به محلول غلیظ سود سوز آور نیاز دارید ؛ مقدار 2 قاشق غذاخوری از پودر سود سوز آور را در نیم لیتر آب سرد حل کنید و فیبر را در آن حرکت دهید تا مواد لامینت به طور کامل پاک شود . حالا فیبرتون رو دوباره بشورید و دیگه هر بلایی دوست دارین سرش بیارین.

توجه : اسید ، پودر ظهور ، سود سوز آور و لامینت همگی شیمیایی هستند پس مواظب باشید کار دست خودتون ندید.

روش سوم:.


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» برنامه ريزي در ميكروكنترلرها


براي آشنايي با ميكرو كنترلر مي خواهيم يك برنامه ساده براي ميكرو كنترلر بنويسيم. بنابراين يك برنامه ساده مي نويسيم كه Led های (چراغ خطر!) ربات را روشن و خاموش كند. قسمت

را قبل از هر كاري بخوانيد.
آشنايي با برنامه CodeVision:

CodeVision يك IDE براي ميكرو كنترلر AVR است. به وسيله اين برنامه مي توان از زبان C براي برنامه ريز ميكرو استفاده كرد. براي شروع ابتدا برنامه را از اينجا دانلود كنيد و آن را نصب كنيد. برنامه را اجرا كنيد. يك پروه TestAVR بسازيد.
در قسمت Setting->Programmer نوع Programmer را انتخاب كنيد. (Kanda Systems STK200+/300)
براي تنظيمات اوليه ميكرو از Code wizard استفاده مي كنيم. به وسيله اين wizard كدهاي ‍C‌ لازم براي تنظيماتي از قبيل Crystal Clock, Timer Setting, Port Setting, … توليد و به كد برنامه شما اضافه مي شود. پس از هر تغيير در اين تنظيمات بايد آن را به وسيله منو File->Generate, Save and Exit ذخيره كرد.
پس از تنظيمات اوليه كد برنامه را در Code Vision به زبان C‌ مي نويسيم. (مي توان از توابع كتابخانه اي Code Vision‌نيز در اين كار استفاده كرد.) سپس دكمه Make the project را براي توليد كد اسمبلي برنامه شما براي ميكرو كنترلر AVR بزنيد.
حالا مي توانيد ميكرو كنترلر خود را برنام ريزي كنيد. براي اين كار از Chip Programmer استفاده مي كنيم.
تنظيمات اوليه ميكرو:

به وسيله Tools->CodeWizardAVR منو تنظيمات اوليه را ظاهر كنيد. حالا اين تنظيمات را انجام دهيد:

Chip Tab:
Chip: Atmega16L
Clock: 1.0000
Prot Tab:
Port B tab:
Bit 0: out
Bit 1: out
ما با اين تنظيمات نوع ميكرو كنترلر و همچنين فركانس 1MHz را براي آن انتخاب كرديم.(ما به ميكرو يك كريستال وصل كرديم تا فركانس 8MHz (يا MHz7.3728) توليد كند. ولي يك Oscillator نيز در داخل AVR قرار دارد كه فركانس آن 1MHz است. ما در اين قسمت از اين Oscillator استفاده مي كنيم).
در ضمن بيت 0 و 1 پورت B را به صورت خروجي تنظيم كرديم تا سيگنال روشن و خاموش شدن را در آن توليد كنيم.
حال به وسيله منو File->Generate, Save and Exit تنظيمات خود را ذخيره كنيد.
برنامه ميكرو كنترلر:

پس از مراحل بالا بايد يك فايل كه در آن قسمت هايي به زبان C نوشته شده است به همراه توضيحاتي در مورد آنها به صورت شكل زير توليد شده باشد.
image002

حال اين خط را به برنامه اضافه كنيد:
Line 26:
#include
و سپس برنامه خود را در جايي كه //Place your code here بنويسيد:
void main(void)
{
.
.
.
While(1)
{
// Place your code here
delay_ms(100);
PORTB.0 = 1;
PORTB.1 = ~PORTB.0;
delay_ms(100);
PORTB.0 = 0;
PORTB.1 = ~PORTB.0;
};
}

در اين برنامه در هر 100 ميلي ثانيه خروجي را در بيت صفر و يك پورت B تغيير مي دهيم.

برنامه ريزي ميكرو كنترلر:

ابتدا یک Programmer را به پورت LPT کامپیوتر متصل کرده و کابل Flat آن را به کانکتور JP4 روی مدار خود وصل کنید. به وسيله منو Tools->Chip Programmer منو تنظيمات Programmer ميكرو كنترلر را ظاهر كنيد. VCC و GND را به مدار وصل كنيد و كليد را روشن كنيد.

ابتدا به وسيله منو Read->Chip Signature اتصالات VCC و GND به ميكرو و اتصالات Programmer به بورد را چك مي كنيم. پس از اجرا دستور بالا بايد پيغام زير ظاهر شود:
image004
در غير اين صورت اتصالات خود را چك كنید.
حالا مي خواهيم برنامه خود را به ميكرو وارد كنيم. براي اين كار دستورات زير را به ترتيب اجرا مي كينم:
Program->Erase Chip
Program->Blank Check (optional)
Program->Flash
حالا بايد ديودها روشن و خاموش شوند.
اگر در Chip Programmer در تب Fuse Bit(s):، BootSZ0=0 و BootSZ1=0 را تيك بزنيم و اجرا Program->Fuse(s) Bit ، ميكرو از كلاك Crystal استفاده مي كند. بنابر اين بايد تنظيمات ميكرو را با توجه به كريستال تغيير دهيد.

 
dangerاخطار: حتما در تب Fuse Bit(s):، BootSZ0=0 و BootSZ1=0 را تيك بزنيد در غير اين صورت ميكرو شما در حالتي قرار مي گيرد كه ديگر نمي توانيد آن را به وسيله CodeVision برنامه ريزي كنید.

 


نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» تایمر ها در 8051

تایمر ها در 8051


تایمر ها از اجزاء پر کاربرد پروژه های 8051 می باشند.کار اصلی تایمر شمارش تعداد سیکل های کریستال می باشد.چون هر دوره تناوب کریستال در کسری از ثانیه رخ می دهد بنابراین می توان برای شمارش زمان سپری شده ، از آن استفاده کرد .
8051 دارای دو عدد تایمر 16 بیتی می باشد که با نامهای تایمر یک و تایمر صفر شناخته شده اند .هر تایمر در حقیقت از دو ثبات 8 بیتی با نام TH و TL ساخته شده است .از تایمر ها در 4 مود کاری می توان استفاده کرد:
مود 00 که از تایمر به عنوان یک شمارشگر 13 بیتی استفاده می کند .
مود 01 از تایمر به عنوان شمارشگر 16 بیتی استفاده می کند .
مود 02 به عنوان شمارشگر 8 بیتی با راه اندازی خودکار استفاده می کند.(AutoReload)
مود 03 تایمر را به دو تایمر 8 بیتی تقسیم می کند که به آن حالت تسخیر شده می گویند.

در 4 مود کاری بالا مود های یک و دو بیشترین کاربرد را در انجام پروژه ها دارند .تایمر 16 بیتی مود 01 می تواند از مقدار 0000 تا FFFFH بشمارد پس از رسیدن به مقدار FFFF تایمر پرچم خود را (TF) را یک می کند و مجددا از مقدار 0000 شروع به شمارش می کند.

در مود 2 که همان حالت AutoReload است تایمر به عنوان یک شمارشگر 8 بیتی از مقدار 00 تا FFh می شمارد البته در این مود می توان برای تایمر تعیین کرد که چه مقدار بشمارد فرضا در برنامه ای احتیاج به این پیدا می کنیم تا تایمر یک وظیفه ای را هر 100 میکرو ثانیه انجام دهد در این حالت از مود 2 استفاده می کنیم . مقدار اولیه شمارش را در ثبات TH قرار می دهیم .و سپس پس از راه اندازی تایمر این مقدار در ثبات TL قرار می گیرد و تایمر از مقدار تعیین شده تا FFh می شمارد . پس از رسیدن TL به FFh تایمر پس از یک کردن TF ، مجددا مقدارموجود در TH را در ،م کپی کرده و به همین ترتیب شمارش ادامه می یابد .

تایمر ها دارای دو ثبات با نامهای TCON وTMOD هستندثبات ،TMOD برای مقدار اولیه دادن به تایمر مورد استفاده قرار می گیرند و ثبات TCON برای کنترل تایمر مورد استفاده قرار می گیرد ثبات TMOD همیشه باید قبل از راه اندازی تایمر مقدار دهی شود.شکل ثبات TMOD به صورت زیر است:



TMODیک ثبات 8 بیتی است که به دو قسمت 4 بیتی (nible) تقسیم می شود نیبل بالا برای تایمر 1 و نیبل پایین برای تایمر 0 مورداستفاده قرار می گیرد .اختلاف دو نیبل در همین است و غیر از این کاملا با هم مشابهند .
بیت Gate ، می توان گفت که یک نوع راه انداز تایمر است . این بیت مشابه کلید روشن و خاموش عمل می کند در صورتی که مقدار این بیت را یک قرار دهیم کنترل تایمر از طریق پالس ورودی به پایه ی INT1 صورت می گیرد یکی از کاربرد های این بیت اندازه گیری پالس خارجی اعمال شده به پایه ی INT1 می باشد.
بیت C/T نوع کارکرد تایمر را تعیین می کند که آیا تایمر برای شمارش تعداد پالس کریستال خارجی متصل به پایه T1 یا T0 مورداستفاده قرار گیرد یا برای شمارش تعداد پالس های کریستال مدار میکرو که آن هم به پایه های 18 و 19 متصل است .در حالت اول می گویند که تایمر به عنوان کانتر (شمارنده اتفاقات) عمل می کند و در حالت دوم می گویند که تایمر در حالت شمارش گر زمان کار می کند .در صورتی که بیتc/T را یک کنیم تایمر به عنوان کانتر و در صورتی که این بیت را صفر کنیم تایمر به عنوان شمارشگر واحد زمان به کار گرفته می شود.

بیتهای M1و M0 هم مود کاری را که قبلا بررسی کردیم تعیین می کند .ابتدا مود مورد نظر را تعیین می کنیم سپس مقدار معادل آن در مبنای دو را در بیتهای M1, M2 قرار می دهیم .

یک مثال برای اینکه تایمر 1در حالت AutoReload و به عنوان تایمر (شمارش گر زمان) مورد استفاده قرار گیرد :



معدل این کار دستور زیر است:


کد:
Mov Tmod,#00100000b
مرحله بعدی استفاده از تایمر تعیین چگونگی روشن و خاموش کردن تایمر است.
ثبات دیگری که در مورد تایمر مورد استفاده قرار می گیردثبات TCON است بیتهای این ثبات در شکل زیر مشخص می باشند.



بیت TF:قبلا هم در مورداین بیت صحبت کردیم هنگامی که تایمر شروع به شمارش کرد بسته به مودی که برای کار در آن تنظیم شده است پس از رسیدن به مقدار نهایی (FFh یا FFFFh یا1FFFh ) قبل از اینکه مجددا از صفر شروع به شمارش کند بیتTF را یک می کند تا نشان دهد که مقدار فعلی در دور دوم شمارش است و قبلا یک بار شمارش کامل شده است .
این بیت به صورت سخت افزاری یک می شود و ما باید به صورت نرم افزاری قبل از پایان دور دوم شمارش آن را صفر کنیم .
TF1 برای تایمر یک و TF0 پرچم شمارش برای تایمر صفر است.

بیت TR: بیت کنترل راه اندازی نامیده شده است .در صورتی که این بیت را یک کنیم تایمر شروع به شمارش می کند و در صورتی که این بیت صفر شود تایمر متوقف می شود. مانند TF، ،TR1 برای کنترل تایمر 1 و TR0 برای کنترل راه اندازی تایمر 0 مورد استفاده قرار می گیرد.

4 بیت بعدی این ثبات برای عملیات وقفه کاربرد دارد که انشاالله در مبحث وقفه ها به صورت کامل توضیح خواهیم داد .
اکنون روش کار با تایمر را به صورت الگوریتم در می آوریم تا بهخاطر سپردن آن آسانتر شود.

1.از کدام تایمر استفاده خواهیمکرد؟
2.مود کاری تایمر را تعیین کنید.
3.تایمر مورد نظر شماست یا شمارنده
3.ثبات TMOD را با معادل دودوئی آن بار گذاری کنید.
4.در صورتی که از AutoReload استفاده می کنید TH را با مقدار اولیه مناسب بار کنید.
5.تایمر را راه اندازی کنید .
7.منتظر یک شدن TF بمانید .


مثال:
برنامه ای بنویسید که یک پالس با دوره تناوب 200 میکرو ثانیه بر روی پایه ی P1.0 تولید کند.


حل:
دوره تناوب پالس 200 میکرو ثانیه عنوان شده است یک پالس در نصف دوره تناوب در حالت high و در نصف دیگر در حالت low قرار دارد . نصف دوره تناوب 100 میکرو ثانیه است و چون پالس متقارن است ما فقط به نصف دوره تناوب احتیاج داریم بنابراین مود تایمر را 2 یعنی حالت autoReload و مقدار اولیه را -100 در نظر می گیریم.
برای اینکه بفهمید چرا -100 ،توجه کنید که ما می خواهیم که تایمر 100 واحد بشمارد در حالت AutoReload چون تایمر 8 بیتی است حداکثر مقدار شمارش FFh است بنابراین :
TH=FFh-100d=9Bh
اما -100 هم دقیقا مشابه مقدار بالا است .بنابراین اگر ما به جای -100 مقدار 9Bh را در TH قرار می دادیم نیز نتیجه فرقی نمی کرد.

در این مثال فرقی نمی کند که از کدام تایمر استفاده کنیم .در حقیقت تایمر ها هیچ تفاوتی با هم ندارند .
کد:
Mov TMOD,#00100000b

Mov TH1,#-100
Setb TR1
Wait :jnb Tf1,wait
ClR TF1
CPL p1.0
Sjmp wait
همانطور که مشاهده می کنید قبل از پایان دور دوم شمارش مقدار TF باید صفر شود.
منبع:دانشگاه کردستان



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ميكروكنترلر چيست؟

 

میکروکنترلر چیست؟

قطعه ای که این روزها دارد جای خود را در خیلی از وسایل الکتریکی باز میکند .از تلفن گرفته تا موبایل از ماوس لیزری که الان دستتان روی آن است و دارین باهاش کامپیوتر رو کنترل میکنید تا هر وسیله ای که بتوان پیچیدگی رو در اون دید میتونید یک میکروکنترلر رو ببینید .

کلمه میکروکنترلر:

این کلمه از دو کلمه 1- میکرو -2 کنترلر تشکیل شده

*میکرو : میدونین که این یک واحد یونانی است و برابر با 10 به توان منفی 6 متر است. یعنی یک ملیونیوم متر واحده خیلی کوچیکیه نه....ولی واحدهای خیلی کوچیکتر از این هم داریم که در الکترونیک مورد استفاده قرار میگیرند در قسمتهای بعدی توضیحیهاتی راجع به این واحد ها و موارد استفاده آنها داده میشه.

*کنترلر : که همه معنی و مفهومشو میدونین . یعنی کنترل کننده به تعبیری یعنی "مغز " البته بدون تفکر فقط دستوراتی که به اون داده میشه به نحو احسن انجام میده.

  چرا این کلمات ؟

کلمه میکرو به دو منظور استفاده شده منظور اول و مهم سرعت عمل میکروکنترلر است که میتواند تا یک ملیونیوم ثانیه باشد و دستوارتی که به اون میدیم با این سرعت انجام بده به همین خاطر واژه میکرو رو به اون اختصاص دادن البته معنی دوم آن شاید کوچیکی این قطعه باشد که تا یک ملیونیوم متر کوچیک شده شاید باور کردنی نباشه ولی در یک تراشه ممکنه بیش از یک ملیون تراتزیستور به کار رفته باشه. این کلمه وقتی اهمیتش کامل میشه که با واژه کنترلر عجین بشه تا معنیش کامل بشود .

حالا نحوه انجام دادن کار میکروکنترلر را به صورت کلی بررسی میکنیم :

تا حالا همه شما با ماشین حساب کار کردین تا حالا به نحوه کار کردنش فکر کردین شما اطلاعاتتون را که همون عملیات ریاضی هست به وسیله صفحه کلید به اون میدید بعد ماشین حساب این اطلاعات رو بر مبنای دستوراتی که قبلا به اون داده شده پردازش میکند و جواب را رویlcd نمایش میدهد. در واقع یک میکروکنترلر برنامه ریزی شده به عنوان مغز ماشین حساب این اطلاعات یا داده رو از صفحه کلید میگیره روشون پردازش انجام میده و بعد بر روی lcd نمایش میده.

کار میکروکنترلر دقیقا مشابه این است میکرو کنترلر بر مبنای یک سری ورودی که به اون داده میشه مثلا این ورودی از یک سنسور دما باشه که درجه حرارت رو میگه یا از هر چیز دیگه مثل صفحه کلید بر مبنای این ورودی ها و برنامه ای که قبلا ما به اون دادیم خروجیشو تنظیم میکنه که ممکنه خروجیش یک موتور باشه یا یک lcd یا هر چیز دیگری که با الکتریسیته کار بکند. حالت دیگری هم میتونه باشه که فقط میکروکنترلر بر مبنای برنامه ای که به اون دادیم عمل کند و خروجیش رو فقط بر اساس برنامه بگیرد.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» ساختمان داخلي ميكروكنترلر

ساختمان داخلی میکروکنترلر:

کامپیوتری که الان بر روی اون دارین کار انجام میدین دارای یک پردازنده مرکزیه به نام cpu که از کنار هم قرار گرفتن چندین ملیون ترانزیستور تشکیل شده و بر روی اطلاعات پرداژش انجام میده . میکرو کنترلر هم عینا دارای یک پردازنده مرکزی به نام cpu است که دقیقا کار cpu کامپیوتر رو انجام میده با این تفاوت که قدرت و سرعت پردازشش از cpu کمتره که به اون میکروپرسسور میگن در بخش بعدی فرق میکرو پرسسور و میکروکنترلر را بررسی میکنیم. میکروکنترلر علاوه بر cpu دارای حافظه است که ما برنامه ای که بهش میدیم در اون قرار بگیره در کنار حافظه در میکروکنترلرهای امروزی تایمرها برای تنظیم زمان کانتر ها برای شمردن کانال های آنالوگ به دیجیتال پورت های برای گرفتن و دادن اطلاعات و امکاناتی دیگر که بعدا مفصل راجع به هر کدام توضیح داده میشه تشکیل شده و همه اینها در یک چیپ قرار گرفته که تنکنولوژی جدید اونو تو یک تراشه به اندازه یک سکه قرار داده.

تفاوت میکروپروسسور و میکروکنترلر:

میکروپرسسور همانطور که گفته شد یک پردازنده است و برای کار باید به آن چیپ های حافظه و چیز های دیگری را به اون اضافه کرد این امکان به درد این میخورد که بر حسب کارمان حافظه مناسب و دیگر قطعات را مانند تایمرها و غیره به صورت بیشتری استفاده کنیم ولی مدار خیلی پیچیده میشود و از لحاظ هزینه هم هزینه بیشتر میشود به همین دلیل امروزه از میکروپرسسورها کمتر استفاده میشود اما این روزها میکرو کنترلر های جدید با حافظه های زیاد تعداد تایمر زیاد پورت های زیاد و تنوع بسیار زیاد انها بر حسب این امکانات دست ما را باز گذاشته است تا دیگر میکروپرسسورها را فراموش کنیم.



عیب میکروکنترلر:

میکروکنترلر با این همه مزایا که گفتیم دارای یک عیب کوچیک است .و آن سرعت پایین ! است آیا سرعتی معادل یک ملیونیوم ثانیه سرعت کمی است ؟ سرعت کمی نیست ولی یک مثال شاید بحثو بهتر باز کند
یک گیت منطقی رو در نظر بگیرین که با توجه به ورودی خروجیشو تنظیم مکنه سرعت عمل این گیت منطقی 10 به توان منفی 9 ثانیه است یعنی نانو ثانیه ولی اگر ما بخواهیم این گیت رو با میکروکنترلر کار کنیم سرعتی معادل میکرو ثانیه داریم پس از لحاظ سرعت برای کاربردهای خیلی محدودی میکروکنترلر مناسب نیست.



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» معایب و مزایای میکروکنترلر های مختلف نسبت به هم


ادامه مطلب ...
نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» روشهای توسعه فعالیت های نوآورانه در روسیه

روسیه در قرن 20 دومین قدرت بزرگ فناوری جهان محسوب می شد. این در حالی است که در آغاز قرن 21 و رسیدن به میانه های آن، روسیه خواستار جایگاه جهانی خود در حوزه فناوری است. دولت روسیه برای تبدیل شدن مجدد به یک قدرت جهانی برنامه تدوین شده جدید دارد ولی عدم درک کافی از موضوع توسعه و نوآوری و انتقال یک دوره نوآوری به دوره بعدی می تواند باعث محقق نشدن آن گردد.

 

روسیه در قرن 20 دومین قدرت بزرگ فناوری جهان محسوب می شد. این در حالی است که در آغاز قرن 21 و رسیدن به میانه های آن، روسیه خواستار جایگاه جهانی خود در حوزه فناوری است. دولت روسیه برای تبدیل شدن مجدد به یک قدرت جهانی برنامه تدوین شده جدید دارد ولی عدم درک کافی از موضوع توسعه و نوآوری و انتقال یک دوره نوآوری به دوره بعدی می تواند باعث محقق نشدن آن گردد.

حال قبل از تدوین برنامه می بایست ارزیابی کلی از توسعه فعالیت های نوآورانه در روسیه به دقت بررسی گردد. با توجه به رهبری منسجم و قوی روسیه در توسعه فعالیت های نوآورانه، این کشور هنوز در مقایسه با کشورهای پیشرفته عقب ماندگی محسوسی را احساس می کند. در حال حاضر فقط 6-5 در صد از مراکز صنعتی روسیه محصولات جدید و نوآورانه معرفی می کنند. در حالی که اسپانیا با 10 درصد، آمریکا با 36 درصد، ژاپن با 30 درصد، آلمان با 17 درصد و چین با 6 درصد بسیار فعال تر از روسیه هستند. این مساله برای روسیه زمانی دردناک تر می شود که در اواخر دهه 80 میزان تولیدات نوآورانه روسیه 70 درصد بوده است.

طبق بررسی های انجام شده و کارشناسی های به دست آمده موارد زیر از بارزترین و مهمترین عوامل عقب ماندگی روسیه محسوب می شود:

1-      عدم ارتقاء شبکه های برق رسانی
2-      نداشتن مدل مناسب هواپیماهای غیر نظامی برای ارائه به بازار؛
3-      تاخیر در توسعه سلاح های مدرن؛
4-      عدم توسعه سریع فناوری اطلاعات،
5-      توسعه ضعیف بیوتکنولوژی؛
6-      کمبود امکانات در تولید مواد جدید.

برنامه مد نظر روسیه یک طرح بلند مدت با چشم انداز 2020 می باشد که پیش نویس آن به سازمان توسعه اقتصاد ارائه شد. طبق نظر کارشناسان سه پارامتر زیر نقش بسزایی در توسعه موارد ذکر شد ه فوق دارند.

1-      توسعه علوم ریاضی

امروزه در جهان ریاضیات بخش عظیمی از پیشرفت های تکنولوژیکی را در بر می گیرد.روسیه در ریاضیات یکی از قدرتمندترین کشورها محسوب می شود و دانشمندان ریاضی روسیه در سطوح جهانی معمولا جایزه بین المللی ریاضیات را از آن خود می کنند. ولی عدم استفاده صحیح از این علم در روسیه باعث به وجود آمدن مشکلاتی گردیده که از نمونه بارز آن عدم رشد کافی تکنولوژی بوده است. روسیه با به کارگیری صحیح از علم ریاضی و استفاده مناسب از توانمندی های دانشمندان روسی، از آن به طور گسترده در فناوری های مختلف استفاده نماید.

2-   توسعه فناوری علوم زیستی

امروز بازار فناوری علوم زیستی روسیه 2 میلیارد دلار است. از آنجا که روسیه یک چهارم از منابع جهان را در اختیار دارد می تواند با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فناوری علوم زیستی راه حل های اساسی در برنامه ریزی برای تنظیم هوشمند منابع و مسائل مرتبط با انرژی ایجاد نماید.

3-      توسعه فناوری نانو

در اصل فناوری نانو درک جدیدی از واقعیت منطبق بر درک درست از فناوری های همگراد در زمینه ارزیابی توسعه روسیه است. کارشناسان روسیه بر این باورند که توسعه فناوری نانو در درجه اول منافع کسب و کار روسیه را در بازارهای جهانی تامین می کند. با توسعه فناوری نانو بسیاری از مشکلات پیش روی تکنولوژی روسیه حل خواهد شد و تکنولوژی ها در شاخه ای مختلف صنعتی به سرعت رشد می کنند. از این رو سرمایه گذاری زیادی برای توسعه و تزریق آن به حوزه های مختلف تکنولوژی صورت گرفته است



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» هارد

 

هارد دیسک در سال 1950 اختراع گردید. هارد دیسک های اولیه شامل دیسک های بزرگ با قطر 20 اینچ (50/8 سانتیمتر) بوده و توان ذخیره سازی چندین مگابایت بیشتر را نداشتند. به این نوع دیسک ها در ابتدا " دیسک ثابت " می گفتند. در ادامه به منظور تمایز آنها با فلاپی دیسک ها از واژه " هارد دیسک " استفاده گردید. هارد دیسک ها دارای یک Platter ( صفحه ) به منظور نگهداری محیط مغناطیسی می باشند. عملکرد یک هارد دیسک مشابه یک نوار کاست بوده و از یک روش یکسان برای ضبط مغناطیسی استفاده می نمایند. هارد دیسک ونوار کاست از امکانات ذخیره سازی مغناطیسی یکسانی نیز استفاده می نمایند.در چنین مواردی می توان بسادگی اطلاعاتی را حذف و یا مجددا" بازنویسی کرد. اطلاعات ذخیره شده بر روی هر یک از رسانه های فوق ، سالیان سال باقی خواهند ماند. علیرغم وجود شباهت های موجود ، رسانه های فوق در مواردی نیز با یکدیگر متفاوت می باشند:
لایه مغناطیسی بر روی یک نوار کاست بر روی یک سطح پلاستیکی نازک توزیع می گردد. در هارد دیسک لایه مغناطیسی بر روی یک دیسک شیشه ای ویا یک آلومینیوم اشباح شده قرار خواهد گرفت . در ادامه سطح آنها بخوبی صیقل داده می شود.
در نوار کاست برای استفاده از هر یک از آیتم های ذخیره شده می بایست بصورت ترتیبی ( سرعت معمولی و یا سرعت بالا) در محل مورد نظر مستقر تا امکان بازیابی ( شنیدن ) آیتم دلخواه فراهم گردد. در رابطه با هارد دیسک ها می توان بسرعت در هر نقطه دلخواه مستقر و اقدام به بازیابی ( خواندن و یا نوشتن ) اطلاعات مورد نظر کرد.
در یک نوار کاست ، هد مربوط به خواندن / نوشتن می بایست سطح نوار را مستقیما" لمس نماید. در هارد دیسک هد خواندن و نوشتن در روی دیسک به پرواز در می آید! ( هرگز آن را لمس نخواهد کرد ).
نوار کاست موجود در ضبط صوت در هر ثانیه 2 اینچ ( 5/08 سانتیمتر ) جابجا می گردد. گرداننده هارد دیسک می تواند هد مربوط به هارد دیسک را در هر ثانیه 3000 اینچ به چرخش در آورد .
یک هارد دیسک پیشرفته قادر به ذخیره سازی حجم بسیار بالائی از اطلاعات در فضائی اندک و بازیابی اطلاعات با سرعت بسیار بالا است . اطلاعات ذخیره شده برروی هارد دیسک در قالب مجموعه ای از فایل ها ذخیره می گردند. فایل نامی دیگر برای مجموعه ای از بایت ها است که بنوعی در آنها اطلاعاتی مرتبط به هم ذخیره شده است . زمانیکه برنامه ای اجراء و در خواست فایلی را داشته باشد، هارد دیسک اطلاعات را بازیابی و آنها برای استفاده پردازنده ارسال خواهد کرد.
 
                                      
                                             
کالبد شکافی هارد دیسک
 
بهترین روش شناخت نحوه عملکرد هارد دیسک کالبد شکافی آن است . یک پوسته ( قاب ) آلومینیومی که کنترل کننده هارد دیسک در درون آن ( یک سمت دیگر ) قرار دارد. کنترل کننده فوق مکانیزمهای خواندن ، نوشتن و موتوری که باعث چرخش صفحات هارد دیسک می شود را کنترل می نماید. در نزدیکی برد کنترل کننده کانکتورهای مربوط به موتوری که باعث چرخش صفحات هارد می شود قرار دارد.

اگر در هارد دیسک را باز کنید مشاهده می کنید:

Platters ( صفحات )


این صفحات می توانند با سرعت 3600 تا 7200 دور در دقیقه چرخش نمایند

 
بازو


بازوئی که هد خواندن و نوشتن را نگاه داشته است . این بازو با سرعتی معادل 50 بار در ثانیه قادر به حرکت در طول هر یک از صفحات است ( حرکت شعاعی ) به منظور افزایش ظرفیت هارد دیسک می توان تعدادی از صفحات را استفاده کرد . مکانیزمی که باعث حرکت بازوها بر روی هارد دیسک می گردد ، سرعت و دقت را تضمین می نماید.در این راستا از یک موتور خطی با سرعت بالا استفاده می گردد.
                                              
ذخیره سازی داده ها
 
اطلاعات بر روی سطح هر یک از صفحات هارد دیسک در مجموعه هائی با نام سکتور و شیار ذخیره می گردد. شیارها دوایرمتحدالمرکزی می باشند که بر روی هر یک از آنها تعداد محدودی سکتور با ظرفیت بین 256 ، 512 بایت ایجاد می گردد. سکتورهای فوق در ادامه و همزمان با آغاز فعالیت سیستم عامل در واحد های دیگر با نام " کلاستر " سازماندهی می گردند. زمانیکه یک درایو تحت عملیاتی با نام Low level format قرار می گیرد، شیارها و سکتورها ایجاد می گردند. درادامه و زمانیکه درایو High level format گردید، با توجه به نوع سیستم عامل و سیاست های راهبردی مربوطه ساختارهائی نظیر : جدول اختصاص فایل ها، جدول آدرس دهی فایل ها و... ایجاد، تا بستر مناسب برای استقرار فایل های اطلاعاتی فراهم گردد.
 
                                        
نحوه ی انتخاب یک هارد دیسک
 
هارد دیسک (Hard disk ) ، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری درکامپیوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزیک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفیت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمینان ، بطرز محسوسی بهبود محیط عملیاتی خصوصا" ذخیره و بازیابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت . در سالیان اخیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش یافته است .در نتیجه ما باید توجه کنیم که هارد دیسکی که انتخاب می کنیم از هر جهت با کیفیت باشد.
 
                                      
جایگاه هارد دیسک
 
 
با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفیت آنان درفواصل زمانی بین دوازده تا هیجده ماه ، دو برابر می شود . بدین ترتیب ، عملا" کامپیوترهای شخصی بسمت ماشین های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصویر و گرافیک را بر روی آنان ذخیره نمود. بیشترین ظرفیت هارد دیسک قابل نصب بر روی کامپیوترهای Desktop ، معادل 250 گیگابایت می باشد. ظرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است .
تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سریال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات تولید شده در سالهای آینده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد دیسک ها در زمان اجرای یک برنامه مشابه یکدیگر بوده و استفاده از درایوهای با سرعت بالا، مزایا و امتیازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاویر و ویدئوهای دیجیتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.
بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عملیات پیچیده ای نظیر : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

 



نويسنده : niloofar | تاريخ : جمعه 19 خرداد 1391برچسب:, | نوع مطلب : <-PostCategory-> |
» عناوين آخرين مطالب